• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سرور دانش: افغانستان آزمایشگاه حکومت موقت و انتقالی نیست

سرور دانش: افغانستان آزمایشگاه حکومت موقت و انتقالی نیست

سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور امروز در نشستی که زیر نام « مبارزه با افراطیت و چشم‌انداز صلح» در دانشگاه کابل برگزار شده بود، می‌گوید، افغانستان آزمایشگاه ادارۀ موقت و انتقالی نیست و هر تغییری باید در چهارچوب قانون اساسی به میان آید.

به گفتۀ دانش، گروه طالبان توان دیدن پیشرفت‌های افغانستان را ندارد و به همین دلیل با مطرح‌کردن بهانه‌هایی چون مشکل در قانون اساسی و یا حضور نیروهای خارجی، نمی‌خواهند که صلح کنند.

معاون دوم رئیس جمهور می‌افزاید،  افراد و گروه‌هایی که با این خواست طالبان همنوا می‌شوند، ارزش‌های ملی کشور را زیر پا می‌کنند.

دانش می‌گوید، تغییر نظام سیاسی و کنار گذاشتن قانون اساسی، نه تنها سبب ثبات نمی‌شود که کشور را در یک چرخۀ ناپیدای دیگری از اختلاف، منازعه و بی‌ثباتی سوق می‌دهد.

معاون دوم رئیس جمهوری می‌افزاید، افراد مشخصی نباید از نشانی شهروندان کشور، آیندۀ افغانستان را در ابهام قرار دهند و هر گونه توافق باید در چارچوب نظام و ساختار کنونی و قانون اساسی کشور تنظیم شود.

او با اشاره به گفت‌وگوهای صلح می‌گوید، صلح تنها معامله نیست، بنابراین صلح باید پایدار باشد تا ارزش‌های جامعه در آن حفظ شود.

به گفتۀ معاون دوم رئیس جمهور، شهروندان افغانستان در نشست بن حضور نداشتند؛ اما امروز مالکیت همه چیز در دست شهروندان است.

اشتراک‌کنندگان این نشست تاکید کردند که روند گفت‌وگوهای صلح باید با مالکیت دولت افغانستان پیش برده شود.

پیش از این رئیس جمهور غنی نیز بر صلح پایدار تأکید کرده و هرگونه گفت‌وگوی طالبان با کشورهای خارجی و چهره‌های سیاسی داخلی را غیراجرایی خوانده بود.

  پربازدید ترین