• پنج شنبه, 13 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

همایش علمی «دستاوردهای چهل ساله پیروزی انقلاب اسلامی ایران» در کابل برگزار شد

همایش علمی «دستاوردهای چهل ساله پیروزی انقلاب اسلامی ایران» در کابل برگزار شد

همزمان با فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران همایش علمی دستاوردهای چهل ساله پیروزی انقلاب اسلامی در روز یکشنبه 21 دلو در سالن اجتماعات جامعه المصطفی العالمیه واحد کابل برگزار گردید.

 در ابتدای این مراسم که با تلاوت قرآن و پخش سرود ملی هر دو کشور افغانستان و ایران آغاز گردید، دکتر عبادی رئیس دانشگاه المصطفی رمز پیروزی انقلاب اسلامی ایران را باورمندی صادقانه امام خمینی(ره) به خداوند متعال برشمردند.

درادامه برنامه گروه سرود مرکز فرهنگی صدای هموطن به اجرای برنامه پرداختند. 


سپس آقای ملکی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی،  یادآور شد که انقلاب ایران یک انقلاب فرهنگی بود چرا که پیروزی این انقلاب اسلامی بر یک حکومت کاملا نظامی و مسلح به واقع یک معجزه به حساب می آمد.

ایشان در ادامه به عوامل پیروزی انقلاب اسلامی و نیز مشکلات و توطئه های ایجاد شده بر علیه انقلاب نوپای اسلامی پرداخته و به صورت خلاصه به دستاوردهای انقلاب اسلامی در ابعاد علمی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از جمله حمایت از آرمان فلسطین و ملت مسلمان افغانستان و قطع روابط با رژیم صهیونیستی- تحقیر آمریکا و ابهت پوشالی آن در سطح منطقه وجهان-تمرکز بر اصل نه شرقی و نه غربی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران- و نیز ثمرات عینی پیروزی انقلاب اسلامی نظیر؛ حضور در جمع 10 قدرت برتر سایبری دنیا - دهمین کشور دارای چرخه کامل فناوری فضایی درجهان   - عضو 13 کشور دارنده چرخه سوخت هسته ای درجهان و... اشاره نمودند.

در ادامه همایش آقای مولوی رحمانی نماینده پارلمان و رهبر طریقت نقشبندیه کشورمان در سخنانی گفت: از آنجا که هدف امام الهی بود ایشان با دست خالی به اهداف والای خود دست یافتند و یک حکومت اسلامی را بنا نهاد و حال که یک حکومت اسلامی بنا نهاده شده وظیفه همه مسلمانان است که از این حکومت حمایت کنند تا حق اقامه شود و فرصت اجرای حق به وجود آید. در ادامه ایشان حفظ این حکومت اسلامی که یک نعمت بزرگ برای اسلام است از وظایف همه مسلمانان جهان و منجمله مسلمانان افغانستان دانستند.
   
پس از اجرای تواشیح آقای مولوی حسام رئیس شورای اخوت افغانستان سخنرانی نمودند. ایشان انقلاب اسلامی در ایران و حکومت آن را به شجره طیبه و حکومت کفار را به شجره خبیثه تشبیه کردند.

ایشان در بخشی از سخنان خود تاکید کردند که پیروزی انقلاب اسلامی را افتخاری برای شیعه ندانید بلکه آن را افتخاری برای همه مسلمانان به حساب آورید.
مولوی منیب سرپرست وزارت ارشاد،حج و اوقاف جمهوری اسلامی افغانستان سخنرانی بعدی همایش بودند که در موضوع تاثیرات مثبت انقلاب اسلامی بر مسلمانان دیگر کشورها به ادامه سخن پرداختند.
 
ایشان در خصوص ارتباط بین دو کشور ایران و افغانستان ، خواستار تقویت روابط شده و پیشنهاد نمودند با بهره گیری از تسامح، تساهل و همزیستی مسالمت آمیز ، تقریب مذاهب را تقویت کنیم که امری ضروری و حیاتی برای هر دو کشور می باشد.

پس از ایشان آقای دکتر رحیم پور ازغدی عضو شورای انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهمان ویژه نشست، با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و سالگرد خروج نیروهای ارتش سرخ از افغانستان و با اشاره به سخنان یکی از رهبران کشور الجزایر که ملل عرب مدیون انقلاب اسلامی ایران هستند به این نکته پرداختند که پیروزی انقلاب اسلامی در ایران زنجیره ذلت امت اسلام را شکست و تنها انقلابی بود که با شعار اسلام پس از انقلاب ها و نهضتهای فراوانی که به شکست انجامیده بود، به پیروزی رسید.

ایشان ادامه دادند که گرچه انقلاب سخت است اما حفظ آن و نظام سازی بعد از انقلاب سخت تر و دشوارتر می باشد؛ انقلابی همچون انقلاب ایران که چهل سال از عمر آن بگذرد و همچنان به اهداف و آرمانهای اولیه خود وفادار باشد در دنیا وجود ندارد.

استقلال یعنی هیچ بیگانه ای نتواند به آن دستور دهد و ایران تنها حکومتی است که نه از شرق و نه از غرب دستور نمی گیرد و تنها انقلابی است که در آن 35 بار انتخابات برگزار شده است.

دیگر مشخصه انقلاب ایران، اسلامیت آن است که خط قرمز حکومت ایران، شریعت اسلامی به حساب می آید، بدانید حفظ جمهوریت و اسلامیت در کنار هم کار آسانی نیست.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت اکنون سخت ترین تحریم ها علیه ایران اجرا می شود اما به لطف خداوند این تاثیرات اندک بوده چون خداوند پشتیبان این انقلاب است. چون رهبر آن، امام خمینی همیشه خدا را ملاک و معیار قرار می دادند.

آقای ازغدی در خصوص پیوند دو ملت ایران و افغانستان اظهار داشتند : با وجود اینکه خود انقلاب ایران گرفتار مشکلات فراوان در ابتدای پیروزی انقلاب بود اما پذیرای سه میلیون مهاجر افغانستانی شدیم و هم اکنون حدود نیم میلیون دانش آموز مهاجر در مدارس ایران مشغول تحصیل هستند.

وی در مورد دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی ایران گفت:  ارج نهادن به قرآن ، به گونه ای که هم اکنون حدود 2 میلیون حافظ قرآن کریم در وجود داشته و قاریان و حافظان قرآن ایرانی در بسیاری از مسابقات جهانی قرآن کریم دارای رتبه شده و می شوند.

پس از آن ایشان با ذکر آماری به مهمترین دستاوردهای علمی انقلاب اسلامی پرداختند و بنا به آمارهای بین المللی هیچ کشوری در منطقه، در حد ایران دارای پیشرفت در علم و پژوهش نبوده است.

سخنران پایانی همایش جناب آقای عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان  بودند که در خصوص پیروزی انقلاب اسلامی به این نکته اشاره کردند که پیش از پیروزی انقلاب دو موضوع در میان جوامع اسلامی رواج داشت یکی اینکه دین افیون ملت ها است و دیگر اینکه هیچ انقلابی در دنیا به پیروزی نمی رسد مگر متکی به غرب یا شرق باشد. با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران هر دو فرضیه باطل شد.از آنجا که پیشرفتهای علمی ایران در سالهای اخیر در سایه حکومت دینی انجام می شود، لذا کشورهای مستکبر با هم متحد شده اند تا جلوی این پیشرفت های علمی این کشور را بگیرند.

ایشان در پایان سخنان خود از دولت جمهوری اسلامی ایران بابت همکاری خوبشان با مهاجرین تشکر نموده و ضمن ارائه آماری از 3 میلیون مهاجر افغانی و 17000 دانشجوی فارغ التحصیل در رشته های مختلف در جمهوری اسلامی ایران از حمایت های خوب رهبری جمهوری اسلامی ایران در اشتغال به تحصیل حدود 500 هزار دانش آموز افغانستانی در ایران و پذیرش بیش از 110 هزار دانش آموز افغانی بدون مدارک هویتی و اقامتی در مدارس دولتی ایران تشکر نموده و ابراز داشتند؛این مساله در حالی است امروزه حتی در افغانستان ما نمی توانیم بدون داشتن تذکره فرزندان خود را در مکاتب ثبت نام نماییم  و این از برکت پیروزی انقلاب اسلامی ایران و حاکمیت دینی در این کشور بوده است.
 
برنامه پایانی همایش اعطای لوح تقدیر به سه نفر از شرکت کنندگان در مسابقه مقاله نویسی بود که با حضور آقای دکتر ازغدی، آقای عالمی بلخی و استاد اکبری انجام شد.
 
شایان ذکر است در سالن های جنبی محل برگزاری همایش نمایشگاه عکسی مشتمل بر 40 تابلوی از دستاوردهای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف علمی و پژوهشی - اقتصادی – دفاعی – پزشکی- صنعتی – هوا و فضا- کشاورزی توسط رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل ایجاد شده بود، مورد استقبال شرکت کنندگان در همایش قرار گرفت.

  پربازدید ترین