• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اتمر: حکومت در برابر رقبای سیاسی خود از قوه ی قهریه استفاده می کند

اتمر: حکومت در برابر رقبای سیاسی خود از قوه ی قهریه استفاده می کند

حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی و یکی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری کشور امروز (دوشنبه، 29 دلو) در واکنش به برکناری شماری از مقامات حکومتی گفت که حکومت در برابر رقبای سیاسی خود از قوه‌ی قهریه استفاده می‌کند.

آقای اتمر که در یک کنفرانس خبری در کابل صحبت می‌کرد، افزود که این رفتار از سوی حکومت بر اساس دلایل سیاسی به صورت غیرقانونی و غیرمسئولانه در ادارات کشور تطبیق می‌شود.

او گفت: «در ادارات دولتی یک تصفیه‌ی غیرقانونی رقبای سیاسی حکومت آغاز شده است. این تصفیه مخصوصا متوجه تیم صلح و اعتدال است که در حال حاضر 12 نفر از شخصیت‌های سیاسی و اداری کشور که پیوندی با تیم ما داشتند، از وظایف‌شان برکنار و یا مجبور به استعفا شده‌اند.»

به گفته‌ی مشاور پیشین امنیت ملی کشور، این برکناری‌ها با استفاده از «سلیقه‌ی سیاسی» از سوی ریاست‌جمهوری کشور صورت گرفته است.

 او گفت: «در این جای شک نیست که قانون اساسی به استثنای آقای محقق که جزء موافقت‌نامه‌ی حکومت وحدت ملی است، صلاحیت عزل و نصب کارمندان دولتی را داده‌اند، اما بر اساس شواهد و مدارک، برکناری سایر چهره‌های دیگر دلایل سیاسی داشته است.»

آقای اتمر هم‌چنان با اشاره به محاصره‌ی خانه‌ی دین‌محمد جرأت، معاون پیشین دفتر شورای امنیت ملی کشور در 22 دلو، تأکید کرد که حکومت قطعه‌ی ضد تروریزم را خارج از تعهد دولت مبنی بر این‌که هیچ نیرویی از نیروهای کماندو و قطعات خاص در «مسایل داخلی» استفاده نمی‌شود، در این قضیه استفاده کرده است.

او گفت که حکومت با این نوع برخورد غیرقانونی کشور را به بحران امنیتی می‌کشاند و «برخورد غیرقانونی در مخالفت با عیاری سیاست در افغانستان» می‌باشد.

مشاور پیشین امنیت ملی تأکید کرد که او در برابر «رفتار غیرعادلانه و سیاسی» حکومت اقدامات قانونی، مدنی و مردمی می‌کند و در برابر این «جریان ناسالم» مقابله می‌کند.

در همین حال، هارون چخانسوری، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری کشور لحظاتی پس از صحبت‌های او، در یک نشست خبری گفت که آقای اتمر در رابطه به گفته‌هایش اگر شواهد، اسناد و مدارکی دارد، به مردم افغانستان ارایه کنند، در غیر آن، تلاش کند تا با بیان «احساساتی» مانع تطبیق قوانین نشود.

او گفت که در مدت هشت یا نه ماه گذشته نه تنها دوازده نفر که آقای اتمر از آن‌ها یاد کرده، بلکه تغییرات زیادی در رهبری ادارات دولتی آمده و نسل نو در این ادارات جابه‌جا شده‌اند.

  پربازدید ترین