• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مراسم «جهان نوروز» پس از 5 سال وقفه با «سفره نوروزی» افغانستان در برج میلاد تهران برگزار شد

مراسم «جهان نوروز» پس از 5 سال وقفه با «سفره نوروزی» افغانستان در برج میلاد تهران برگزار  شد

مراسم «جهان نوروز» پس از 5 سال وقفه، صبح روز پنج‌شنبه (9 حوت) به همت سازمان میراث فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری و کمیسیون ملی یونسکو ایران در برج میلاد تهران برگزار ‌شد.

در این مراسم، سفرا، نمایندگان و جامعه فرهنگی کشورهای افغانستان، ایران، تاجیکستان، هندوستان، عراق، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، ترکیه، ترکمنستان، ازبکستان و آذربایجان حضور داشتند.

سفره نوروزی افغانستان نیز به همت فرهنگیان مهاجر و هم‌چنین اتشه فرهنگی سفارت افغانستان در تهران، در حاشیه این مراسم برپا بود.

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه و علی‌اصغر مونسان، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران، دو سخنران اصلی این مراسم بودند.

خشونت برای هیچ کس امنیت نمی‌آورد/ ما در یک کشتی نشسته‌ایم/ نباید بین هند و پاکستان درگیری اتفاق بیفتد
وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در آیین «جهان نوروز» به مناسبت گرامی‌داشت از نوروز با حضور سفرا و دیپلمات‌های کشورهای حوزه نوروز به شمول افغانستان و هم‌چنین اقشار مختلف مردم در برج میلاد تهران، با بیان این‌که «باید بپذیریم همه با هم در یک کشتی نشسته‌ایم» اظهار کرد: خشونت در خانه و جامعه، کشور و جهان برای هیچ کس امنیت نمی‌آورد؛ باید بپذیریم که ما در یک کشتی نشسته‌ایم. در جهان و ایران و منطقه همه در همان نقطه‌ایم. ما میراث‌داران فرهنگ نوروز نباید بین خود جنگ و دعوا داشته باشیم. نباید بین هند و پاکستان درگیری اتفاق بیفتد.
 
 محمدجواد ظریف در سخنانی در این آئین گفت: باید بدانیم امنیت به قیمت جنگ دیگران و توسعه به قیمت عقب ماندگی دیگران نامطلوب و ناممکن است. باید بپذیریم در جهان کنونی به هم پیوسته، همه با هم باید به ساحل نجات برسیم یا همه با هم غرق می‌شویم. غرق در بحران محیط زیست، ناامنی و فقر.
 
این دیپلمات عالی رتبه ایران پیام نوروز را در یکی از شعرهای مولانا تعبیر کرد و گفت: بیایید به همه دنیا از فرهنگ نوروز بگوییم که با سلطه‌گری صلح فراهم نمی‌شود. با رفتار و اندیشه‌ نورزوی‌مان به دنیا نشان دهیم دوران هژمونی و دوران سلطه‌گری تمام شده است. باید بدانند وقتی هفت تریلیون دالر هزینه کردند تا امروز فقط شرایط برایشان بدتر شده است. اگر 70 تریلیون دالر هم هزینه کنند، تا زمانی که نفهمند بشریت یک آینده و مشکلات مشترک دارد، نمی‌توانند روی صلح را ببینند. چون باید همه در صلح باشند، تا همه‌ افراد در صلح باقی بمانند.
 
او اضافه کرد: ما می‌توانیم با همه اختلافات، تفاوت‌ها، مشکلات و چالش‌ها و با فرهنگ همدلی جلو برویم.
 
دکتر ظریف گفت: ما امروز در دنیا با مشکل فهم و شناخت مواجه‌ایم و با بهره‌گیری از این جملات باید این مشکلات را برطرف کنیم.
 
وی ادامه داد: با افراد و کشورهایی که نوروز را جهانی کردند امروز باید پیمان ببندیم که سرزمین و جهان‌مان را نیز نوروزی کنیم.
 
وزیر امورخارجه ایران با بیان این‌که اساسنامه‌ یونسکو با این جمله شروع می‌شود که "چون جنگ در ذهن مردم شکل می‌گیرد، باید صلح را نیز در ذهن افراد جای دهیم"، گفت: نوروز یک رویداد طبیعی نیست؛ یک تحول انسانی و چیزی است که یونسکو در صدر برنامه‌های خود قرار داده است، یعنی تغییر نگرش و دیدگاه‌ها.
 
وی بیان کرد: باید مانند حافظ در ذهن‌ها این را بگنجانیم که به باد نوروزی نیاز داریم. اگر ما با باد نوروزی سلطه‌گری و جنگ را دور کنیم، فرهنگ نوروز را می‌توانیم جهانی کنیم. این وظیفه‌ کشورهایی است که نوروز را میراث‌داری می‌کنند.
 
ظریف تاکید کرد: ما نیاز داریم که تفکر مبتنی بر قدرت، سلطه، استفاده از سلاح‌های مخرب را به تفکر گفت‌وگو، فراگیری و همراهی و همزیستی در خانه‌های‌مان، جامعه و کشور، منطقه و جهان تبدیل کنیم.
 
وی تاکید کرد: نوروز زمان همدلی و دید و بازدید است. زمان کنار گذاشتن قهرها و دل چرکین‌ها. ما در ایران امروز بیش از هر زمان دیگری به انسجام نیاز داریم. این انسجام باید در منطقه نیز شکل بگیرد. ما وارثان فرهنگی هستیم از این فرهنگ نوشیده‌ایم.
 
این دیپلمات بلندپایه ایران با اشاره به صحبت‌های پیامبر(ص) در هزار و 400 سال قبل که فرموده‌اند «با مردم مهربان باشیم، مردمی که برادرِ تو در دین هستند یا برادر تو در آفرینش»، افزود: ما نیز در آغاز نوروز همین را می‌گوئیم و می‌خواهیم به جز بهار هیچ اتفاق دیگری در زندگی‌مان نباشد. ما می‌خواهیم از حال و فکر و اندیشه و تفکر و روش همکاری و همزیستی‌مان با یکدیگر نوروز را به بهترین شکل تقویت کنیم.

این در حالی است که در این مراسم، وزیر امورخارجه ایران نشان نوروز را به محمد میرشکرایی، پژوهشگر حوزه نوروز اهدا کرد.
 
میرشکرایی بعد از گرفتن این نشان در سخنانی کوتاه بیان کرد: افتخار می‌کنم پژوهنده فرهنگ نوروز هستم و سال‌های جوانی‌ام را در این راه گذاشته‌ام. من وهمه همکارانم برای این ثبت جهانی تلاش کردیم.
 
در مراسم جهان نوروز، از یک ربات نقاش به نام کمال الملک، نقاش پرآوازه ایرانی که به دست چند دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر این کشور اختراع شده، معرفی شد. تصاویر کشیده شده محمد ظریف و دکتر مونسان، رییس سازمان میراث فرهنگی ایران توسط این ربات، به این مقام‌ها اهدا شد.

  پربازدید ترین