• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بانوان خوستی: می خواهیم به خواست خود ازدواج کنیم

بانوان خوستی: می خواهیم به خواست خود ازدواج کنیم

ده‌ها تن از بانوان خوستی روز گذشته در مراسمی که به مناسبت هشتم مارچ، روز همبستگی زنان جهان در این ولایت برگزار شده بود، می‌گویند، از این پس می‌خواهند خودشان در انتخاب هم‌سفر زندگی‌شان سهم داشته باشند.

به گفتۀ آنان، بانوان خوستی دیگر نمی‌خواهند قربانی خواست‌های خانواده‌های‌شان شوند.

آن‌ها می‌گویند، عالمان دین در مورد موضوع‌های زیادی صحبت می‌کنند؛ اما در مورد این‌که زنان نیز حق دارند تا در مورد سرنوشت خود تصمیم بگیرند، چیزی نمی‌گویند.

به گفتۀ بانوان خوستی، در مورد ازدواج دختران با بزرگان خانه باید مشوره شود؛ اما آن‌ها نباید دختران‌شان را در بدل مبلغ مشخص بفروشند

زینب افغان، رئیس نهاد آرمان ملی می‌گوید، بیشتر خانواده‌ها دختران‌شان را بدون آگاهی آنان به شوهر می‌دهند که این کار سبب افزایش خشونت علیه زنان شده است.

به گفتۀ بانو افغان، خانواده‌ها نباید بدون اجازۀ دختران‌شان، آنان را به شوهر بدهند.

او می‌افزاید، فرهنگ ناخوشایندی که در این ولایت وجود دارد این است که اگر خانواده‌یی دخترش را در بدل 1 میلیون افغانی به عقد کسی در آورد، همسایه یا نزدیکان‌اش تلاش می‌کنند تا دخترشان را در بدل 1.2 میلیون افغانی وادار به ازدواج کنند.  

بانوان خوستی در حالی خواستار ازدواج به خواست خودشان می‌شوند که بدلیل رسم‌ورواج‌های حاکم در این ولایت، بیشتر مردان نیز نمی‌توانند به خواست خود ازدواج کنند.

با این‌که از دیدگاه دین اسلام رضایت  پسر و دختر در ازدواج شرط است؛ اما در شماری از مناطق افغانستان دختران را بدون رضایت‌شان به شوهر می‌دهند.

  پربازدید ترین