• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رییس جمهور غنی: افغانستان باید به مرکز همکاری های جهان تبدیل شود

 رییس جمهور غنی: افغانستان باید به مرکز همکاری های جهان تبدیل شود

رییس‌جمهور غنی در هفتمین مجمع جهانی باکو تاکید می‌کند که افغانستان باید جایگاه کلیدی‌اش در قلب آسیا را باز یابد و به مرکز همکاری‌های منطقه‌یی و جهانی تبدیل شود. از سویی، در حاشیه‌ی این نشست، رییس‌جمهور غنی، جایزه‌ی جهانی نظامی گنجوی را به‌دلیل آن چه تلاش‌هایش در عرصه‌ی امنیت و صلح جهانی خوانده می‌شود، به دست آورد.

قلب آسیا، سال‌هاست که به دلیل جنگ‌های طولانی، تپشش را از دست داده است. رییس‌جمهوری در هفتمین مجمع جهانی باکو در پایتخت آذربایجان تاکید می‌کند که این قلب باید تپش‌هایش را از سر گیرد و به مرکز تجارت و همکاری‌های منطقه‌یی و جهانی تبدیل شود.

رییس‌جمهوری می‌گوید که افغانستان به‌دلیل موقعیت ویژه‌‍‌اش دهه‌هاست که در آتش جنگ و هراس‌افگنی می‌سوزد؛ در حالی که می‌شود با استفاده از این موقعیت، به مرکز همکاری‌های جهان تبدیل شود و برای رسیدن به این هدف نیاز است که رویکرد خلاقانه‌یی در پیش گرفته شود.

محمداشرف غنی رییس‌جمهوری افغانستان گفت: «در افغانستان، بد بدختانه ما درکنار قدرت‌های مخرب قرار داشتیم. در دهه‌ی 1970میلادی، اتحاد جمهوری‌های شوروی کشور ما را اشغال کرد. همچنین القاعده طرح حمله‌ی یازدهم سپتامبر را ریخت. ما همچنین هدف حمله‌های شبکه‌های هراس افگنی جهانی بوده ایم. بار دیگر باید روی این مساله تمرکز کنیم که افغانستان موقعیت اساسی و کلیدی خود در قلب آسیا را باز یابد و به مرکز همکاری‌های جهانی و منطقه‌یی تبدیل شود.»

در حاشیه‌ی این نشست، جایزه‌ی جهانی نظامی گنجوی به‌آن چه تلاش‌ها در عرصه‌ی امنیت و صلح جهانی خوانده می‌شود به رییس‌جمهور غنی اهدا شد.

رییس‌جمهوری هم بر ضرورت توافق بر سر تعریف جدیدی از ساختار جهان و افزایش وابستگی‌ متقابل بین دولت‌ها تاکید دارد.

به گفته‌ی رییس‌جمهور غنی، باید به چالش‌های جهانی به‌گونه‌ی هم‌زمان رسیدگی شده و هیچ چالشی نباید به آینده موکول شود.

محمداشرف غنی رییس‌جمهوری گفت: «پس از جنگ جهانی دوم از سال 1950به بعد، ساختار جدید جهانی فقط برای نیمی از جهان به وجود آمد. امروز نیاز است که یک ساختار جهان‌شمول به وجود آید. امروز رهبران کشورها در کنار این که دید ملی دارند، باید دید فراملی و جهانی نیز داشته باشند که به تلاش‌ها، فکرها و توازن جدیدی نیاز دارند.»

این جایزه در حالی از سوی مرکز نظامی گنجوی به رییس‌جمهور غنی اهدا شد که امریکا و طالبان در غیاب حکومت افغانستان، برای پایان جنگ در افغانستان به توافق‌های ابتدایی رسیده‌اند.

  پربازدید ترین