• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امریکا می خواهد از دولت کابل مشروعیت زدایی کند و تلاش می کند تا دولت کابل را تضعیف کند

امریکا می خواهد از دولت کابل مشروعیت زدایی کند و تلاش می کند تا دولت کابل را تضعیف کند

مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور غنی در اظهاراتی بی‌سابقه به شدت از نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در افغانستان انتقاد کرده و گفته «زلمی خلیل‌زاد» رویای به قدرت رسیدن در کابل را در سر می‌پروراند.

«حمدالله محب» مشاور امنیت ملی دولت روز پنج‌شنبه در اظهاراتی بی‌سابقه به شدت از عملکرد دولت آمریکا به خصوص «زلمی خلیل‌زاد» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور افغانستان انتقاد کرد و گفت واشنگتن تلاش می‌کند تا دولت کابل را تضعیف کند.

به نوشته خبرنگار شبکه «سی‌ان‌ان»، محب که به واشنگتن سفر کرده، در جمع گروهی از خبرنگاران در سفارت افغانستان گفته است که خلیل‌زاد تلاش می‌کند تا «از دولت افغانستان مشروعیت‌زدایی کند»، چراکه «برای خود در افغانستان آرزوهایی دارد» و امیدوار است که یک «دولت موقت در افغانستان روی کار بیاید و او بتواند نیابت آن را بر عهده بگیرد.»

خلیل‌زاد زاده افغانستان است و آنطور که محب گفته، با وجود داشتن تابعیت آمریکایی و حضور در دولت آمریکا، آرزوی به قدرت رسیدن در افغانستان را در سر می‌پروراند.

وی گفت: «با شناختی که از سابقه آقای خلیل‌زاد وجود دارد، [مشخص است که] او آرزوهایی در افغانستان دارد. او دو بار می‌خواسته نامزد ریاست‌جمهوری شود... افرادی در دولت ما هستند که اینطور ارزیابی می‌کنند که احتمالا تمام این مذاکرات برای این است که یک دولت موقت تشکیل شود که او بتواند نیابت آن را بر عهده بگیرد.»

مشاور امنیت ملی «اشرف غنی» رئیس‌جمهور کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفته است: «به ما گفته شده بود که خلیل‌زاد دیپلماتی فوق‌العاده است و می‌داند دارد چه می‌کند. اما من مطمئن نیستم که اینطور باشد، چراکه او دارد یکی از متحدان و شرکای قابل اتکای ایالات متحده را می‌رنجاند و می‌آزارد.»

به گفته محب، دولت وحدت ملی بارها از خلیل‌زاد خواسته محتوای مذاکراتش با طالبان را با کابل به اشتراک بگذارد، اما او از این کار خودداری کرده و تنها «بخش‌ها و تکه‌هایی» از اطلاعات را در اختیار دولت قرار داده است. محب گفت دیدار اخیرش با خلیل‌زاد که قرار بوده در آن محتوای جلسه با طالبان را دریافت کند، فقط 6 دقیقه طول کشیده است.

آمریکا از چند ماه پیش برای اولین بار با طالبان وارد مذاکرات مستقیم علنی شده است. پیش از این هم گزارش‌هایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه کابل از اینکه به طور کامل در جریان روند این مذاکرات قرار ندارد، ناخرسند است، ولی تا الان هیچ‌یک از مقامات کشورمان این نارضایتی را رسانه‌ای نکرده بودند.

محب دیروز هم در نشستی به میزبانی اندیشکده هادسن» از مذاکرات خلیل‌زاد با طالبان انتقاد کرده و گفته بود توافق آمریکا با طالبان «مایه شرم» است و کسی نباید به طالبان اعتماد کند. وی در مورد ابهام در راهبرد واشنگتن در قبال افغانستان هم گفته است: «ما از ایالات متحده می‌خواهیم در مورد راهبرد بلندمدت خود و منافعی که در کشور ما دارد، شفاف‌سازی کند.»

ماه میزان امسال شایعه شد که آمریکا قصد دارد به زودی تمام نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کند. هرچند این شایعه بعدا تکذیب شد، اما مقام‌های آمریکایی در مذاکرات خود با طالبان وعده داده‌اند که در صورت حصول توافق میان احزاب افغانستان و طالبان، آمریکا حاضر است به حضور نظامی خود در افغانستان پایان دهد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بارها از هزینه‌های گزاف حضور نظامی در غرب آسیا و افغانستان گلایه کرده است.

آمریکا در سال 2001 و پس از حملات یازده سپتامبر به مرکز تجارت جهانی نیویورک، به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کرد. در حالی که «جورج بوش» رئیس‌جمهور وقت آمریکا بعدا گفت که اهداف واشنگتن در «جنگ با ترور» محقق شده، اما این حضور نظامی تا امروز ادامه دارد.

  پربازدید ترین