• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دیوید هیل به غنی: مقام های امریکایی پس از این با حمدالله محب سر و کار نخواهند داشت

دیوید هیل به غنی: مقام های امریکایی پس از این با حمدالله محب سر و کار نخواهند داشت

خبرگزاری رویترز از قول چهار منبع آگاه گزارش کرده است که یک دیپلومات ارشد ایالت متحده‌ی امریکا به رییس‌جمهور اشرف غنی گفته است که مقام‌های امریکایی پس ازاین دیگر با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان در کابل و یا واشنگتن سر و کار نخواهند داشت.

در گزارش رویترز گفته شده است که این اظهارات را دیوید هیل، معاون سیاسی وزارت خارجه‌ی امریکا در یک تماس تیلیفونی با رییس‌جمهور غنی مطرح کرده است.

رویترز به نقل از یک مقام پیشین حکومت افغانستان گفته است: «هیل به غنی تماس گرفته و گفته است که دیگر از محب در امریکا استقبال نمی‌شود. امریکا با او در کابل و یا واشنگتن سر و کار نخواهد داشت.»

این مقام پیشین گفته است که او این اقدام را به عنوان تلاشی برای مجبور کردن غنی به «اخراج» محب میداند. محب کسی است که پس از خدمت به عنوان سفیر در واشنگتن، مشاور امنیت ملی رییس جمهور شد.

تصمیم قطع روابط مقام‌های امریکایی‌ با حمدالله محب پس از آن گرفته شده که آقای محب از کارکرد زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در روند صلح انتقاد کرد و گفت که خلیل‌زاد در این گفت‌وگوها به دنبال منافع شخصی‌اش است.

حمدالله محب روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته (23 حوت) در صحبت با خبرنگاران در امریکا گفته بود که زلمی خلیل‌زاد به خاطر هدف شخصی‌اش می‌خواهد در افغانستان حکومت موقت ایجاد کرده و خود در رأس آن قرار بگیرد.

آقای محب با اشاره به این که خلیل‌زاد در مورد مذاکرات امریکا با گروه طالبان، با حکومت افغانستان مشوره نمی‌کند، گفته بود: «فکر می‌کنیم شاید در «مذاکرات» اهداف شخصی وجود داشته باشد زیرا در این روند کمبود معلومات و اطلاعات موجود است.»

او همچنان از شیوه‌ی مذاکرات بین امریکا و نمایندگان طالبان در قطر انتقاد کرده و گفته بود که در این مذاکرات هیچ «شفافیتی» وجود ندارد.

به دنبال آن، وزارت خارجه‌ی امریکا آقای محب را به مقر این وزارت احضار کرد.

دیوید هیل، معاون سیاسی وزارت خارجه امریکا در دیدار با حمدالله محب، انتقاد آقای محب از رویکرد امریکا در قبال مصالحه با طالبان را رد کرده گفته بود که «حمله بر سفیر خلیل‌زاد، حمله بر وزارت خارجه امریکا» است.

او در عین حال هشدار داده بود که این اظهارات روابط دو طرفه بین امریکا و افغانستان و همچنان روند صلح را با چالش مواجه می‌کند.

  پربازدید ترین