• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سال 1398 سال چالش ها ، تلاطم ها و امیدها در افغانستان است!

سال 1398 سال چالش ها ، تلاطم ها و امیدها در افغانستان است!

بحران افغانستان از نظر داخلی و بین المللی به نقطه اوج خود رسیده است که برای ادامه و مهار آن تلاش های در سطح منطقه و جهان در جریان است.

در بعد داخلی تیم اشرف غنی احمدزی خود به یک چالش تبدیل شده است و با ساختار های فاسد و ناکاره مانند شورای عالی صلح ، هیات مذاکرات صلح ، کمیسیون های انتخاباتی و لوی جرگه مشورتی که در اختیار خود دارند خواهان ماندن در قدرت و ادامه بحران است که ماندن اشرف غنی احمدزی در قدرت به معنای ادامه جنگ و قربانی 45 هزار سرباز و افسر دیگر است.

پایگاه و تکیه گاه تیم اشرف غنی احمدزی را فساد ، افراد وابسته به فساد ، متعصبین افراطی قومی و تطمیع شده گان پولی تشکیل می دهند.

در مقابل ، تیم حامد کرزی و مافیای رانده شده از قدرت و ثروت برای حفظ ثروت در پی آوردن طالبان و مصالحه با طالبان برآمده‌ اند که اجماع بین المللی نیز اکنون به محور طالبان و انزوای تیم اشرف غنی احمدزی تشکل یافته است.

اکنون فقط بحث در داخل و خارج کشور بالای نقش طالبان در قدرت و چگونگی برخورد طالبان با اقوام افغانستان است چون همان گونه که اشرف غنی احمدزی تفکر قوم گرایی دارد به همان گونه طالبان یک گروه قومی است.

آیا طالبان همان طالبانی است که بودای بامیان و تاک های شمالی را تحمل نتوانستند و تا توانستند پاکسازی قومی نمودند و یا اینکه حامیان طالبان ، طالبان را برای حکومت‌داری می آورند و به حق و حقوق اقوام احترام می گذارند اگر طالبان را با این نیت وارد افغانستان نمایند امید چشم انداز صلح در سال پیش رو ممکن به نظر می رسد.

  پربازدید ترین