• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ریزش برف و باران، برخی آبده های تاریخی بامیان را با خطر نابودی روبه رو ساخته است

ریزش برف و باران،  برخی آبده های تاریخی بامیان را با خطر نابودی روبه رو ساخته است

مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان می‌گویند، ریزش برف و باران‌های زیاد در زمستان سال پار، شماری از آبده‌ها و داشته‌های تاریخی این ولایت به ویژه اثرهای باستانی‌یی را که دارای گنبد و مناره هستند، با خطر جدی نابودی روبه‌رو ساخته است.

حمید جلیا، مدیر آبده‎های تاریخی ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان می‎گوید، آبده‌ها و بخش‌های تاریخی شهر ضحاک، شهر غلغله، شهر سرخوشک، چهل‎برج و مناره‌های درۀ فولادی، باریکی‌شیدان، و قلعۀ کافری الف و ب بیشتر آسیب پذیراند.

آقای جلیا می‌گوید، اگر وزارت اطلاعات و فرهنگ در این زمینه به زودی اقدام نکند، این آبده‌ها فرو خواهد ریخت.

از سوی‌دیگر شماری از باستان‌شناسان و فعالان فرهنگی بامیان می‌گویند، با آن که سالانه میلیون‌ها افغانی از درک گردشگری و بازدید از میراث‎های تاریخی و فرهنگی این ولایت به خزانۀ دولت می‌ریزد، اما توجه به نگه‌داری و بازسازی از داشته‌های تاریخی کشور در اولویت برنامه‌‌های کاری دولت قرار ندارد.

لایق احمدی، باستان‎شناس در بامیان می‌گوید، اگر حکومت در بخش معرفی و  نگه‌داری داشته‎های تاریخی و فرهنگی بامیان به گونۀ جدی توجه نکند، احتمال حذف هشت میراث جهانی این ولایت از فهرست سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) بیشتر خواهد شد.

تندیس‌های بودا، مغاره‌های قول اکرم، شهر ضحاک، شهر غلغله، قلعۀ کافری الف و ب و قلعه غمی در درۀ فولادی مشمول فهرست اثرهای باستانی جهان هستند.

در این حال رضا اهورا، یک فعال فرهنگی در بامیان می‌گوید که هنوز هم ساخت‎وساز غیر قانونی از سوی مردم در نزدیکی تندیس‎های بودا ادامه دارد.

با این همه مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان می‎گویند که مهندسان وزارت اطلاعات و فرهنگ شماری از آبده‎ها و بخش‎های تاریخی این ولایت را آسیب‎شناسی کرده‌اند و در جریان امسال برای بازسازی و نگه‌داری از آن‌ها اقدام خواهد شد.

بامیان از جمله ولایت‎های باستانی و تاریخی در مرکز کشور است که شمار زیادی از اثرهای باستانی دوره‎های زردشتی، بودایی و اسلام در آن جا دارند، اما بیشتر این اثرها در نتیجۀ رویدادهای طبیعی و جنگ‎های داخلی ویران و برخی از آن‌ها تاراج شده‌اند.

هر چند، هشت بخش تاریخی بامیان ثبت فهرست میراث‌های جهانی یونسکو است؛ اما در سال‎های اخیر به مکان‌های باستانی این ولایت چندان توجهی صورت نگرفته است.

  پربازدید ترین