• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نشست سوم «پروسه کابل» به تعویق افتاد

نشست سوم «پروسه کابل» به تعویق افتاد

نشست سوم «پروسه کابل» که قرار بود در هفته اول ماه جاری برگزار شود تا پس از تدویر لویه جرگه مشورتی صلح به تعویق افتاده است.

قرار است لویه‌جرگه مشورتی صلح به هدف تعیین «حدود و چارچوب مذاکره با تحریک طالبان» و « تعریف و چگونگی دست‌یابی به صلح» در نهم ثور سال جاری برگزار شود.

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی وزارت امور خارجه روز شنبه، سوم حمل، به خبرنگاران گفت که پس از تدویر لویه‌جرگه مشورتی صلح، نشست سوم «پروسه کابل» برگزار خواهد شد و زمان دقیق برگزاری این نشست نیز پس از تدویر لویه‌جرگه مشورتی صلح، اعلام خواهد شد.

این در حالی است که رییس جمهور غنی در 22 ماه دلو سال گذشته در نشست پروسه ملی مشورتی صلح، اعلام کرده بود که سومین نشست «پروسه کابل» در ماه حمل سال 1398 برگزار می‌شود و در آن روی تدابیر بعد از تأمین صلح در کشور بحث و گفت‌وگو خواهد شد. او در آن زمان گفته بود:«در هفته اول ماه حمل، نشست سوم کابل بعد از تأمین صلح برگزار می‌شود و در آن روی چگونگی صلح پایدار و این‌که چگونه بتوانیم مملکت خویش را مرفه بسازیم، بحث می‌شود.» آقای غنی، مسأله مهاجرت را نیز یکی از اجندای مهم نشست سوم «پروسه کابل» عنوان کرده بود.

تاکنون دلیل تعویق برگزاری نشست سوم پروسه کابل روشن نشده است، اما صبغت‌الله احمدی، سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید که پیش از این تاریخ دقیق برای برگزاری نشست سوم پروسه کابل اعلام نشده بود. به گفته او، روند صلح افغانستان یکی از اجندای محوری مورد بحث نشست سوم پروسه کابل خواهد بود. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود که اجماع داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی در پیوند به روند صلح افغانستان تا حدودی شکل گرفته است، اما نیاز است تا شرکای بین‌المللی و دوستان افغانستان در این مورد بیشتر تمرکز کنند. آقای احمدی گفت که اجماع داخلی در لویه‌جرگه مشورتی صلح تأمین خواهد شد و در نشست سوم «پروسه کابل» تلاش می‌شود تا اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی در مورد روند صلح مستحکم‌تر شود.

نخستین نشست پروسه کابل در ماه جوزای سال 1396 برگزار شد. در این نشست نماینده‌گان شماری از کشورها و نهادهای بین‌المللی شرکت کرده بودند. در نشست اول پروسه کابل، حکومت آماده‌گی خود را برای مذاکرات مستقیم و بدون پیش‌شرط با گروه طالبان اعلام کرد. دومین نشست پروسه کابل در ماه حوت سال 1396 برگزار شد. در این نشست، نماینده‌گان 25 کشور و سازمان‌های بین‌المللی اشتراک کرده بودند. رییس جمهور غنی در نشست دوم پروسه کابل از گروه طالبان خواست تا آتش‌بس سراسری را اعلام کند. به رسمیت شناختن گروه طالبان به عنوان حزب سیاسی، تعدیل قانون اساسی با مکانیزمی که در خود این قانون پیش‌بینی شده است، رهاسازی زندانیان گروه طالبان و خارج کردن نام اعضای صلح‌طلب گروه طالبان از فهرست سیاه، از موارد پیشنهادی دیگر رییس جمهور غنی به این گروه در نشست دوم پروسه کابل بود.

  پربازدید ترین