• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رییس جمهور غنی به من دستور داد که شماری از افراد مشخص را در انتخابات مجلس نمایندگان برنده اعلام کنم

رییس جمهور غنی به من دستور داد که شماری از افراد مشخص را در انتخابات مجلس نمایندگان برنده اعلام کنم

عبدالعزیز آریایی، رییس پیشین کمیسیون شکایات انتخاباتی که به دلیل کم‌کاری و ضعف مدیریت در انتخابات پارلمانی میزان سال 1397 به دادستانی معرفی شده، در گفت‌وگویی تلویزیونی پرده از رازی پنهانی برمی‌دارد.

آقای آریایی که با آریانا نیوز صحبت کرده، می گوید رییس‌جمهور در انتخابات مداخله کرده و از کمیسیون‌های انتخاباتی خواسته است که باید برخی افراد مشخص در انتخابات پارلمانی برنده اعلام شوند: "رییس‌جمهور غنی در جلسه‌ای به من دستور داد که شماری از افراد مشخص را در انتخابات مجلس نمایندگان برنده اعلام کنم".
 
آریایی به یکی از موارد مداخلات رییس‌جمهور اشاره می‌کند و می‌گوید، در یکی از جلسات مشترک، رییس‌جمهور به وی گفته که از وکلای کتوازی یکی بهتر از دیگران است و باید متوجه باشد.
 
این در حالی است که پیش از این، آریانا نیوز اسنادی را افشا کرده که رییس‌جمهور به گونه مستقیم به زمینه راه‌یابی میرزاخان کتوازی از ولایت پکتیا را به مجلس نمایندگان فراهم ساخته است.
 
از سوی دیگر، آقای آریایی خاطرنشان می‌کند که حلقه‌های نزدیک به رییس‌جمهور برای تغییر نتایج انتخابات مجلس نمایندگان پول‌های هنگفتی مصرف کردند و در حال حاضر از سوی این حلقه‌ها تهدید می‌شود.
 
رییس پیشین کمیسیون شکایات انتخاباتی تاکید می‌کند که نتیجه تحقیقات دادستانی کل را قبول ندارد و در حق وی ظلم شده است.
 
آریایی از بودن خود در حکومت وحدت ملی اظهار پشیمانی می‌کند و می‌افزاید: "بزرگترین اشتباه من در زندگی این بود که در حکومتی شریک شدم که هیچ گونه احترامی به مردم‌سالاری ندارد".
 
او نظام کنونی را نظام جنگل خواند و گفت که در نظام جنگل، زور حاکم است و هرکه پنجه قوی و دندان شکننده داشت، برنده و پیروز میدان است.
 
این گفته‌ها درحالی ابراز می‌شود که ارگ ریاست جمهوری ادعای عبدالعزیز آریایی را رد می‌کند و می‌گوید که رییس‌جمهور هیچ‌گاه کمیشنران پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی را به تنهایی ملاقات نکرده و دستوری به آنان نداده است.
 
این در حالی است که پس از انتخابات مجلس نمایندگان به تاریخ 28 میزان سال گذشته و نارسایی‌های بیش ازحد در این پروسه ملی، به علاوه کمیشنران کمیسیون‌ها، سران حکومت از جمله رییس‌جمهور نیز به دلیل وجود برخی از دلائل و مدارک، به مداخله در امور انتخابات متهم شده‌اند.

  پربازدید ترین