• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

افتتاح جشنواره بین الملل دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی با حضور دانشجویانی افغانستانی

افتتاح جشنواره بین الملل دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی با حضور دانشجویانی افغانستانی

جشنواره بین‌الملل دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور دانشجویان و هنرمندان افغانستانی و همچنین 34 کشور دیگر از روز دوشنبه(2 ثور) در دانشگاه تهران آغاز به کار کرده و تا روز چهارشنبه(4 ثور) ادامه خواهد داشت. دانشجویان افغانستانی این دو دانشگاه در این جشنواره، گوشه‌ای از فرهنگ، آداب و رسوم و صنایع دستی خود را به نمایش گذاشته‌اند.

دکتر رامین کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، پیرامون برگزاری این جشنواره گفت که این نمایشگاه به صورت مشترک با حضور دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شده کرده است.
 
به گفته وی، دانشکده علوم پزشکی تهران دانشجویانی از 46 کشور دارد که دانشجویان 35 کشور در این جشنواره شرکت کردند.
 
دکتر کردی خاطرنشان کرد که این جشنواره فرصتی است برای دانشجویان بین‌الملل که فرهنگ کشور خودشان را برای بازدیدکنندگان ارائه بدهند. هم‌چنین جشنواره بین‌الملل فرصتی برای تبادلات فرهنگی و علمی بین رشته‌های مختلف است.
 
وی افزود که روز (سه‌شنبه) هم یک فستیوال غذا میان دانشجویان بین‌المللی این دو دانشگاه برگزار می‌شود و روز چهارشنبه(4 ثور) اختتامیه این جشنواره است.
 
عبدالمجید اسکندری، مدیرکل برنامه‌ریزی و همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه تهران نیز در مورد جشنواره بین‌الملل این دانشگاه می گوید: امسال اولین جشنواره‌ای است که به صورت مشترک با دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود و در حدود 60 غرفه، دانشجویان خارجی حضور دارند.
 
وی با بیان این‌که به شمول دانشجویان دوره‌های کوتاه‌مدت، نزدیک به سه هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل اند، گفتکه بین 400 تا 500 دانشجوی افغانستانی نیز در این دانشگاه مشغول آموزش اند.
 
محمد امیری، از هنرمندان مهاجر افغانستانی که در حوزه فرش فعالیت می‌کند، از شرکت‌کنندگان در جشنواره بین‌الملل دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران است. او در مورد محتوای دو غرفه افغانستان در این جشنواره گفت، در این غرفه‌ها کار گروهی متشکل از صنایع دستی چون لباس‌های سنتی، هنرهای زیبا چون تابلوفرش، تابلوهای خطاطی و هم‌چنین سنگ‌های نفیس افغانستان به نمایش درآمده که بیان‌گر فرهنگ و آداب و رسوم کشور است.
 
وی خاطرنشان کرد، از آن‌جایی که بیشتر افغانستان با جنگ شناخته شده است، برگزاری همچنین نمایشگاه‌ها که نشان دهنده آداب و رسوم و فرهنگ و هویت یک کشور است، کمک می‌کند مردم دیگر کشورها افغانستان را بهتر بشناسند.
 
امیری با بیان این‌که محدودیت جا و مکان در این جشنواره وجود دارد، ولی می‌گوید، این‌که پرچم افغانستان در بین پرچم دیگر کشورها نمایش داده می‌شود، همین جای شکر دارد.
 
وی با توجه به تنوع دو غرفه افغانستان، گفت که استقبال خوبی از این غرفه‌ها در روز نخست جشنواره بین‌الملل صورت گرفته است.
 
مرضیه واعظی، دانشجوی فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران که مسئولیت غرفه افغانستان را به عهده دارد نیز گفت، امسال دانشجویان افغانستانی دانشگاه تهران و هم‌چنین دانشگاه علوم پزشکی تهران در کنار یک‌دیگر دو غرفه را در جشنواره بین‌الملل این دانشگاه‌ها راه‌اندازی کرده‌اند.
 
وی با اشاره به این‌که غرفه افغانستان هموازه از تنوع خاصی در زمینه‌های مختلف برخوردار است، از فضای کوچک غرفه‌ها گلایه کرد و گفت که انتظار داشتند فضای بزرگتری برای ارائه کارهای متنوع‌تر از افغانستان در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت.
 
واعظی نیز خاطرنشان کرد که به خصوص به دلیل فارسی زبان بودن دانشجویان افغانستان، امسال نیز مثل سال‌های گذشته، استقبال خوبی از غرفه‌های افغانستان در جشنواره بین‌الملل صورت گرفته است.
 
از سوی دیگر، حمید خلیلی، دبیر کانون فرهنگی اندیشه نور و از دانشجویان حاضر در غرفه‌های افغانستان در مورد هدف شرکت در این جشنواره گفت: هدف از شرکت کردن در این جشنواره، این است که بتوانیم فرهنگ و زیبایی‌های افغانستان را معرفی کرده، و همچنین دانشجویان ایرانی و بسیاری از کشورهای دیگر که نسبت به افغانستان شناخت ندارند، نسبت به کشور ما شناخت پیدا کنند.
 
قابل یادآوری است که قرار است امروز (سه‌شنبه، 3 ثور) جشنواره غذای بین‌الملل نیز با حضور افغانستان و سایر دانشجویان کشورهای حاضر در دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران در دانشگاه تهران برگزار شود.
 
مراسم اختتامیه این نمایشگاه، بعد از ظهر روز چهارشنبه(4 ثور) برگزار خواهد شد.

  پربازدید ترین