• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سیماسمر: تلفات غیرنظامیان در افغانستان 19٪ افزایش یافته است

سیماسمر: تلفات غیرنظامیان در افغانستان 19٪ افزایش یافته است

 سیما سمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از افزایش تلفات غیر نظامیان در سال 1397 که بیش از 11 هزار تن کشته و زخمی شده اند ابراز نگرانی کرده و میگوید که این ارقام 19٪ افزایش را نشان می‌دهد.

بر اساس آخرین گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشتر افغانستان، در سال گذشته بیش از سه هزار تن کشته و هشت هزار تن دیگر مجروح شده اند که از آن جمله 68 درصد مردان، 8 درصد زنان و 21 درصد آن‌ها کودکان بودند.

سیما سمر رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان می گوید که تعداد کشته شده‌گان در سال 1397 کاهش یافته است اما بر تعداد زخمیان در جنگ ها در این سال افزایش به‌وجود آمده است.

خانم سمر همچنان گفت که به اساس آخرین گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، تلفات زنان 16 در صد افزایش یافته است.

خانم سمر همچنان افزود که این کمیسیون از طرفین در گیر جنگ می خواهد که قوانین بی المللی را مراعات کنند و خواهان آتش بس برای خاتمه بخشیدن تلفات ملکی و منازعه در کشور شوند.

و همچنان در گزارش که از سوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان منتشر شده امده است که بیشترین تلفات غیر نظامیان در سال 1397 در جریان برگزاری انتخابات پارلمانی صورت گرفته که مسولیت تمام این حملات را طالبان به عهده گرفته اند.

بررسی های این کمیسیون همچنان نشان می‌دهد که از نزده درصد تلفات غیر نظامیان در افغانستان عامل 53 درصد آن طالبان ، 12 درصد آن توسط نیروهای امنیتی افغانستان و نیروهای بین المللی و 12 در صد دیگر آن گروه داعش بوده است که از آن جمله عامل 22 درصد آن مشخص نیست و هیچ گروهی آن را به عهده نگرفته است.

گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر همچنان نشان می‌دهد که 27 درصد تلفات غیرنظامیان در سال گذشته در اثر حملات انتحاری، 20 درصد در اثر عملیات نظامی زمینی، 19درصد در اثر حملات راکتی، 16درصد در اثر مین‌های جاسازی شده، 8 درصد در نتیجه حملات هوایی و 7 درصد در نتیجه ترور و قتل‌های هدفمند بوده است.

  پربازدید ترین