• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بیانیه انجمن علمی مطالعات افغانستان در خصوص صحبت های اخیر معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

بیانیه انجمن علمی مطالعات افغانستان در خصوص صحبت های اخیر معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

انجمن علمی مطالعات افغانستان در واکنش به اظهارات اخیر «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران بیانیه‌ای به شرح زیر منتشر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم
وَ مَنْ یُهاجِرْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ یَجِدْ فِی الْأَرْضِ مُراغَماً کَثیراً وَ سَعَةً
و کسی که در راه خدا مهاجرت کند، در زمین، جولانگاه‌های امن فراوان و گسترده ای را می‌یابد.

مهاجرین افغانستانی حدود 40 سال است که با تحمل ناملایمات و سختی ها در کنار مردم عزیز ایران ایستاده اند و در جنگ تحمیلی دوشادوش آنها مبارزه کرده و شهید داده اند. در دهه های اخیر بسیاری از مهاجرین، با توجه به ممنوعیت در داشتن برخی از شغل ها، سراغ مشاغل سخت رفته اند. بسیاری از کودکان افغانستانی تا سالهای اخیر از حق تحصیل در مدارس ایران برخوردار نبودند اما چند سالی است که برخی از این مشکلات رفع شده است. مهاجرین افغانستانی با تحمل سختی های اقتصادی موجود، همواره در کنار مردمان ایران نسبت به بهبود بیشتر وضعیت مهاجرین امیدوار بوده اند، اما در پی انتشار صحبت های جناب آقای عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران و بیان موضوعاتی درباره حضور مهاجرین افغانستانی در ایران مبنی بر اخراج آنها از کشور، این امید جای خود را به نگرانی عمیق نسبت به آینده داده است، حال آنکه مهاجرین هیچگاه انتظار بیان چنین صحبت هایی را از سمت مسئولین جمهوری اسلامی نداشته اند. در این صحبت ها بیان شده است که مهاجرین نزدیک دومیلیون فرصت شغلی ایرانی ها را اشغال کرده اند. جای سوال دارد که چگونه از حدود سه میلیون مهاجر در ایران دو میلیون آنها شاغل هستند؟ آیا ایشان از لیست مشاغل چهارگانه مجاز برای اتباع افغانستانی آگاهی دارد؟ آیا منظور ایشان همان شغل چوپانی است که استاد محترم آقای محمد کاظم کاظمی برای زندگی کردن در ایران مجبور شده است آن را انتخاب کند؟

چگونه ممکن است حضور سه میلیون مهاجر افغانستانی صرفا برای جمهوری اسلامی ایران هزینه داشته باشد. مگر نه اینکه بیشترین سرمایه گذاری خارجی در صنایع استان خراسان رضوی متعلق به افغانستانی ها است؟ مگر نه اینکه حجم سرمایه گذاری افغانستانی ها تنها در شهر مشهد حدود 15 هزار میلیارد تومان است؟ جدای از اینکه ما از جمهوری اسلامی ایران به دلیل اشتراکات تاریخی بسیار و فرهنگ و زبان و مذهب انتظار نگاه ویژه را داشته و داریم.

انجمن علمی مطالعات افغانستان در دانشگاه فردوسی مشهد، ضمن محکوم نمودن این صحبت ها از مسئولین جمهوری اسلامی ایران انتظار دلجویی از مهاجرین افغانستانی را دارد. همچنین صمیمانه از ابراز محبت برادران و خواهران انصار ایرانی خود سپاس گزار است.

والسلام علی من اتبع الهدی

  پربازدید ترین