• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عراقچی از مهاجرین افغانستانی عذرخواهی کند

عراقچی از مهاجرین افغانستانی عذرخواهی کند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران خواستار عذرخواهی سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه این کشور شد.

سیدعباس عراقچی در یک گفتگوی تلویزیونی گفته بود که اگر فشار تحریمها زیاد شود، مجبور هستیم که از مهاجرین افغانستانی بخواهیم ایران را ترک کنند.

عراقچی با اعلام اینکه 3 میلیون مهاجر افغانستانی در ایران زندگی میکنند و این جمعیت بیش از 2 میلیون فرصت شغلی را از ایرانیان سلب کرده، گفت که بعد از چهار دهه مهاجرین میتوانند ایران را به هر مقصدی که بخواهند ترک کنند.

سخنان عراقچی در حالی بیان می شود که رسانه ها از تحریم های جدید آمریکا علیه ایران سخن میگویند.

پس از مصاحبه آقای عراقچی، واکنشهای زیادی در شبکه های اجتماعی به راه افتاد.

کاربران افغانستانی در شبکه های اجتماعی با هشتگ #مرز_را_باز_کنید کمپاینی براه انداختند و خواهان عملی شدن گفته های آقای عراقچی هستند. این در حالی است که در دوسه سال اخیر، ایران مرزهای خود با ترکیه را بشدت کنترل میکند و اجازه خروج مهاجرین از این مرز را نمیدهد.

در ادامه وا‌کنشها به سخنان آقای عراقچی، رئیس سابق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، عزت الله ضرغامی در تویتر خود نوشته است که سخنان آقای عراقچی باعث رنجش مهاجرین افغانستانی شده است و با یک عذرخواهی ساده حل میشود.

از سوی دیگر کاربران ایرانی نیز در شبکه های اجتماعی بیکار ننشسته‌اند و سخنان آقای عراقچی را به شکلهای مختلف نقد کرده‌اند.

کارشناسان این سخنان آقای عراقچی را نوعی تهدید برای اروپا تفسیر کرده‌اند و معتقد هستند که ایران از مهاجرین افغانستانی بعنوان اهرم فشار در مذاکرات سیاسی خود استفاده می‌کنند.

شاحسین مرتضوی، معاون سخنگوی اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان درباره آماری که آقای عراقچی ارائه کرده گفته است: مصارف و آمار افغان‌ها در ایران به ضریب چند حساب می‌شود؟
با احترام به نظریات آقای عراقچی، اما سوال در مورد آمار و ارقام وجود دارد. آقای عراقچی در مورد افغان‌های مقیم در ایران چنین آماری را ارایه کرده است:
1. اشغال 2 میلیون فرصت شغلی توسط افغان‌ها
2. خروج 5 میلیارد یورو توسط افغان‌ها از ایران
3. هزینه هر دانش آموزش در سال 600 یورو
4. هزینه هر دانشجو 15000 یورو در سال

مهاجرین افغانستانی مقیم ایران که از چهل سال پیش بدینسو بدلیل جنگ و ناامنی به ایران مهاجرت کردند، تا کنون از حقوق شهروندی برخوردار نیستند و همه ساله در طرحی موسوم به آمایش شرکت می‌کنند و بابت تمدید کارت شناسایی شان مبالغی را پرداخت می‌کنند.

هر چند نسل دوم و سوم مهاجرت که در ایران به دنیا آمده و رشد کرده‌اند، از لحاظ قانونی ایرانی محسوب میشوند اما دولت ایران تا کنون تصمیم جدی برای تعیین سرنوشت مهاجرین اتخاذ نکرده است.

برخی نظرات کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی را در زیر بخوانید:

  پربازدید ترین