• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پولیس آلمان به شکنجه پناهجویان متهم شد

استرداد صدها پناهجویای افغانستانی در شرایطی که این کشور ناامن‌تر از همیشه شده، تاکنون انتقادات شدیدی را از سوی مدافعان حقوق بشر و پناهندگان متوجه دولت آلمان کرده است؛ اما اینکه کمیته ضد شکنجه شورای اروپا، پولیس این کشور را به اعمال شکنجه علیه این پناهجویان متهم کند تازگی دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، براساس آمار رسمی در پایان سال 2015 میلادی 156 هزار افغان در آلمان زندگی می‌کردند؛ این رقم در پایان سال 2017 به بیش از 251 هزار تن رسید و برای پایان سال 2018 بیش از 300 هزار تن برآورد می شود.

افزایش تعداد افغان‌ستانی های ساکن آلمان، بیشتر به سرازیر شدن سیل پناهجویان در سه سال گذشته ارتباط داده می‌شود. توافق آلمان و افغانستان بر سر استرداد پناهجویان وزیر داخله پیشین آلمان، در سال 2016 میلادی در سفری به کابل با دولت افغانستان توافق کرد که پناهجویان افغانستانی را که درخواست پناهندگی آنان رد شده است به این کشور بازگرداند و کمک مالی در اختیار آن‌ها قرار دهد تا در مناطق امن افغانستان زندگی جدیدی را آغاز کنند.

در پی این توافق، از سال 2016 تا مارس امسال (2019)، 23 هواپیمای دربست صدها پناهجوی افغانستانی را به کابل بازگرداندند، اما تاکنون هیچ گزارشی درباره نحوه کمک مالی به پناهجویان بازگردانده شده و وضعیت زندگی آنان داده نشده است.

این توافق را ریس جمهور اشرف غنی در سال 2016 در برلین با خانم مرکل امضا نمود که به تعقیب آن اخارج پناهجویان افغانستانی آغاز شد و تا حال همچنان ادامه دارد.

  پربازدید ترین