• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان: طالبان غیرنظامیان را به گونه ی عمدی هدف قرار می دهند

دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان: طالبان غیرنظامیان را به گونه ی عمدی هدف قرار می دهند

معاونت سازمان ملل متحد می‌گوید که تلفات غیرنظامیان در ماه رمضان افزایش یافته است.  این نهاد در اعلامیه‌یی، حمله‌های پسین طالبان بر دفتر کونتر پارت در کابل را محکوم کرده و گفته که در این حمله‌ غیرنظامیان به‌گونه‌ی عمدی هدف قرار گرفته‌اند. این گروه بار دیگر از طرف‌های درگیر خواسته که در این ماه آتش‌بس کنند. وزارت دفاع ملی اما می‌گوید که در روزهای پسین، نیروهای امنیتی نیز دست‌کم پانزده فرمانده مشهور این گروه را  کشته‌اند.

در چند روز پسین، طالبان حمله‌های‌ گروهی‌شان را حتا بر بخش‌های نسبتن امن کشور افزایش داده است.

این حمله‌ها از آغاز ماه رمضان تاکنون دست‌کم جان 60نظامی را گرفته است.

دفتر معاونت سازمان ملل در کابل امروز دوشنبه در اعلامیه‌یی گفته که تلفات غیرنظامیان در ماه رمضان افزایش یافته است و این نهاد بار دیگر از طرف های درگیر خواسته که آتش‌بس کنند.

نماینده ویژه سازمان ملل با اشاره به حمله طالبان بر سازمان غیردولتی کونترپارت در کابل، گفته است که طالبان افراد ملکی را به گونه‌ی قصدی هدف قرار می دهند.

در بخشی از اعلامیه این نهاد آمده است: «هیچ توجیهی برای راه‌اندازی حمله‌های عمدی و بدون تفکیک در برابر افراد ملکی وجود ندارد. یوناما بار دیگر از طرف‌های درگیر می‌خواهد که جنگ را در جریان ماه رمضان متوقف و مسوولیت خویش در راستای حفاظت از افراد ملکی را ادا کنند.»

با این حال، شماری از آگاهان نظامی چون اسدالله ندیم می‌گویند که نبود یک راهبرد روشن حکومت در جنگ با طالبان، به این گروه فرصت راه‌اندازی حمله‌های تهاجمی را داده است.

اما زبیر عارف معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی می‌گوید هر چند طالبان در بیشتر ولایت‌های کشور حمله‌های تهاجمی انجام داده‌اند اما با شکست سنگینی روبه‌رو شده اند. به گفته‌ی این وزارت، بیش از پانزده فرمانده مشهور این گروه در چند روز پسین کشته شده اند.

به باور آگاهان نظامی، طالبان با قدرت‌نمایی در میدان‌های نبرد، به‌دنبال به دست آوردن امتیاز در میدان گفت‌وگو استند.

اکنون که به اعتراف زلمی خلیل‌زاد، روند گفت‌وگوها به‌کندی پیش می‌رود؛ روشن نیست که شهروندان کشور تا چه زمانی در این بازی پیچیده، قربانی می‌دهند.

  پربازدید ترین