• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کوچی ها «چراغ دست» طالبان در حمله به مرکز بهسود بودند

کوچی ها «چراغ دست» طالبان در حمله به مرکز بهسود بودند

جنگ‌جویان طالبان شنبه‌شب گذشته به پوسته‌های نیروهای «مقاومت مردمی» در منطقه کجاب از مربوطات ولسوالی مرکز بهسود ولایت میدان‌وردک حمله کردند. بر ‌اساس معلومات منابع محلی، در این حمله دو پوسته نیروهای مقاومت مردمی به دست جنگ‌جویان طالبان افتاده است. رقم دقیق تلفات این نیروها تا هنوز مشخص نشده است. بر اساس معلومات ابتدایی این منابع، دست‌کم پنج نفر از نیروهای مقاومت مردمی کشته شده‌ و نُه نفر دیگر این نیروها زخم برداشته‌اند.

ولسوالی مرکز بهسود به ولسوالی حصه دوم نیز معروف است. کجاب برای گروه طالبان و کوچی‌ها به دهلیز ورودی برای نفوذ به مرکز بهسود می‌ماند. این دره استراتژیک در جنوب‌شرق مرکز بهسود با ولسوالی‌های دایمیرداد و حصه اول بهسود میدان‌وردک و هم‌چنان ولسوالی ناهور غزنی هم‌مرز است.

حسین‌علی بلیغ، عضو شورای ولایتی میدان‌وردک، می‌گوید که جنگ‌جویان گروه طالبان از مسیر ولسوالی ناامن دایمیرداد و دشت «لادو» در ناهور غزنی به کجاب یورش برده‌اند. به گفته او، دایمیرداد از ولسوالی‌های ناامن میدان‌وردک است که ماه سنبله پارسال به دست گروه طالبان افتاده بود. او گفت که بخش‌های بیش‌تر ولسوالی‌های جغتو و چک میدان‌وردک نیز به دست گروه طالبان است و این گروه هر‌ از ‌گاهی به مناطق همجوار این ولسوالی‌ها دست به حمله می‌زند.

این عضو شورای ولایتی میدان‌وردک گفت که در حمله گروه طالبان به دره کجاب، 150 جنگ‌جو مشارکت داشته‌اند. به گفته او، «چراغ‌دست» این جنگ‌جویان در حمله شنبه‌شب طالبان به کجاب، شماری از سران کوچی‌ها بوده‌اند. بلیغ افزود که «ملا باران» و «گلاب»، از سران کوچی‌ها در میدان‌وردک، راهنمای جنگ‌جویان طالبان در حمله به کجاب بوده‌اند و موقعیت پوسته‌های نیروهای مقاومت مردمی را برای این جنگ‌جویان نشان داده‌اند. به گفته او، اگر این دو سرکرده کوچی‌ها در هم‌دستی با جنگ‌جویان طالبان عمل نمی‌‌کردند، احتمالاً معادله جنگ طور دیگری رقم خورده بود.

خوانی سلطانی، عضو دیگر شورای ولایتی میدان‌وردک، می‌گوید که حمله شنبه‌شب طالبان به کجاب در تبانی با کوچی‌ها انجام شده است. سلطانی گفت که کوچی‌ها پیوسته تلاش دارند تا مناطق امن ساحات مرکزی به دست طالبان سقوط کند. هدف کوچی‌ها به گفته او، تصرف چراگاه‌های ساحات مرکزی در سایه حاکمیت طالبان است.

اما نفیسه سیلی وردک، یک عضو دیگر شورای ولایتی میدان‌وردک، می‌گوید که او در‌باره وقوع جنگ در منطقه کجاب چیزی نمی‌داند. خانم وردک گفت که پیش از این در بهار هر سال عمدتاً میان کوچی‌ها و مردم ده‌نشین در این منطقه درگیری اتفاق می‌افتاد.

با این حال عبدالرحمن توفیق، ولسوال مرکز بهسود، می‌گوید که در این حمله نُه تن از نیروهای مقاومت مردمی در کجاب زخمی شده‌اند. ولسوال مرکز بهسود تصریح کرد که ده تن از این نیروها توسط جنگ‌جویان طالبان اسیر شده‌ و احتمالاً پنج تن آن‌ها را کشته‌اند.

ولسوال مرکز بهسود گفت که جنگ پراکنده بین دو طرف تا بعد‌ از ‌ظهر یک‌شنبه ادامه داشت، اما حالا این جنگ متوقف شده است. او ادامه داد که نیروهای پولیس ملی در مرکز بهسود اجازه نداشتند در این جنگ مشارکت کنند و به همین دلیل کاری نکرده‌اند. توفیق افزود که از مرکز کشور تقاضا شده است تا نیروی نظامی به مرکز بهسود اعزام کند. به گفته او، تا کنون این نیروها به مرکز بهسود نرسیده‌اند و برای بازپس‌گیری پوسته‌های تصرف‌شده اقدامی نشده است.

گروه طالبان مسوولیت حمله به کجاب را برعهده گرفته‌ است. کوچی‌ها اما تا کنون در این خصوص اعلام موضع نکرده‌اند.

در حمله به کجاب، بر اساس معلومات ولسوال مرکز بهسود، حدود 90 خانواده از بیم گسترش جنگ، خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. «آب‌پای» که بخشی از این منطقه است، قبلاً توسط مردم تخلیه شده بود. در این ساحه دست‌کم 80 خانواده زنده‌گی می‌کردند. عمده‌ترین علت ترک ساحه «آب‌پای» تهدید حمله کوچی‌ها به مرکز بهسود از این طریق عنوان شده است.

اعضای شورای ولایتی میدان‌وردک نیز می‌گویند که نیروهای دولتی تا کنون برای دفع حمله گروه طالبان به کجاب دست به کار نشده‌اند. به گفته آن‌ها، تنها صلیب سرخ متقاعد شده است تا مأمورانش را به ساحه جنگ اعزام کند و اجساد کشته‌‌ها را به نزد مردم انتقال دهند.

شماری از نماینده‌گان، استادان دانشگاه‌ها و دانشجویان روز دوشنبه در یک نشست مطبوعاتی حمله «طالبان و کوچی‌ها» به کجاب را تقبیح کردند. آن‌ها هم‌چنان از حکومت خواستار اقدامات مقتضی برای دفع این حمله و جلوگیری از تکرار آن شده‌اند.

محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی، گفته است که حمله طالبان به مرکز بهسود در حمایت از کوچی‌ها، غافل‌گیرانه بود و در آن هفت نیروی مقاومت مردمی کشته شده‌اند. محقق با اشاره به وعده‌های کهنه و تازه حکومت، گفته است که عملی نکردن این وعده‌ها در جهت جلوگیری از حمله کوچی‌ها به بهسود، به معنای همکاری حکومت با طالبان و کوچی‌ها برای قتل عام مردم است.

بر ‌اساس معلومات منابع محلی، نیروهای مقاومت مردمی در پی بالا گرفتن تهدیدات امنیتی، پوسته‌های خود را در کجاب افراز کردند. این منطقه از یک طرف در تهدید گروه طالبان قرار دارد و از جانب دیگر کوچی‌ها تلاش دارند تا از این مسیر به مرکز بهسود نفوذ کنند. به همین دلیل، در فصل بهار هر سال، میان کوچی‌ها و مردم ده‌نشین در کجاب و مناطق همجوار آن درگیری خونین به وقوع می‌پیوندد. حکومت تا کنون برای حل دایمی این معضل، دست به کار نشده است.

  پربازدید ترین