• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نیوزویک: نشست پنتاگون، قدرتنمایی برای رسیدن به راهکار دیپلماتیک بود

نیوزویک: نشست پنتاگون، قدرتنمایی برای رسیدن به راهکار دیپلماتیک بود

نشریه «نیوزویک» با اشاره به برگزاری جلسه مقام‌های بلندپایه آمریکایی با موضوع ایران، نوشته است که این نشست به معنی در پیش بودن جنگ نیست، بلکه هدف از آن قدرتنمایی برای آوردن ایران پای میز مذاکره است.

نشریه «نیوزویک» روز سه‌شنبه در گزارشی با موضوع جلسه اخیر مقام‌های ارشد دولت و ارتش آمریکا، نوشته است که این نشست صرفا یک قدرتنمایی برای وادار کردن ایران به مذاکره بود.

در این نشست که روز پنج‌شنبه در مقر وزارت دفاع آمریکا برگزار شده، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، «پاتریک شاناهان» وزیر دفاع موقت آمریکا، «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، «جینا هاسپل» رئیس آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) و «دن کوتس» رئیس اطلاعات ملی آمریکا حضور داشته‌اند.

در حالی که پیش از این، نشست مقام‌های آمریکایی در پنتاگون «غیرمعمول» توصیف شده بود، اما نیوزویک نوشته است: «منابع مطلع گفته‌اند که این نشست طبقه‌بندی‌شده در پنتاگون امری متعارف است و هنگامی که مؤلفه‌های تنش‌زایی برای بررسی وجود داشته باشد، [برگزاری چنین نشستی] غیرمعمول نیست.»

در روزهای گذشته دولت آمریکا در اقدامی که بسیاری آن را یک «جنگ روانی» توصیف کرده‌اند، حضور ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» در نزدیکی خلیج فارس را که از ماه‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود، به آنچه «افزایش تهدید ایران» خوانده‌اند، نسبت داده‌اند. همزمان روز گذشته روزنامه «نیویورک‌تایمز» در گزارشی، با القای در پیش بودن یک درگیری نظامی مدعی شد که در جلسه پنتاگون طرح‌های احتیاطی برای درگیری نظامی محدود یا گسترده با ایران مورد بررسی قرار گرفته است.

نیوزویک هرچند بررسی چنین طرح‌هایی را تایید کرده، اما نوشته است: «یک منبع در پنتاگون گفته است که برگزاری این نشست به این معنی نیست که ایالات متحده در حال آغاز مراحل اولیه جنگ است. بلکه برعکس، این یک قدرتنمایی علیه ایران و بخشی از راهبردی بود که هدف آن یک راهکار دیپلماتیک است. او گفت "این صرفا نشان دادن زور بازوست."»

ادعای افزایش «تهدید ایران» در منطقه در حالی مطرح می‌شود که حتی نزدیک‌ترین متحدان آمریکا هم این گزاره را رد کرده‌اند. روز گذشته «کریس گیکا» معاون انگلیسی ائتلاف چندملیتی تحت رهبری آمریکا این ادعا را رد کرده و گفت بر خلاف آنچه عنوان شده، او افزایشی در میزان تهدید نیروهای حامی ایران در عراق و سوریه مشاهده نکرده است.

دیروز وزارت دفاع اسپانیا هم اعلام کرد این کشور ناوچه خود را از ناوگروه تهاجمی تحت رهبری ناو لینکلن خارج می‌کند. پیشتر وزیر دفاع اسپانیا گفته بود که در بحران ایران، اسپانیا به اتحادیه اروپا و جامعه جهانی متعهد است.

واکنش‌ها به گزارش دیروز نیویورک‌تایمز به حدی بود که حتی شخص «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هم دیشب آماده شدن برای جنگ با ایران را رد کرده و گفت واشنگتن تاکنون طرحی برای درگیری نظامی با ایران نداشته است. «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا هم دیروز در نشست خبری با همتای روسی‌اش، گفت واشنگتن اساسا به دنبال درگیری نظامی با ایران نیست.

  پربازدید ترین