• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

میر رحمان رحمانی رئیس مجلس نمایندگان کشور شد

میر رحمان رحمانی رئیس مجلس نمایندگان کشور شد

مجلس نماینده گان امروز شنبه دومین دور انتخاب رییس مجلس را میان میر رحمان رحمانی و کمال ناصر اصولی برگزار کرد و آقای رحمانی با کسب 123 را از آقای اصولی که 55 را گرفته بود، پیشی گرفت و ساعاتی پس از سوی رهبری موقت مجلس برنده اعلام شد.

در این رای گیری، 53 رای باطل و 13 رای سفید اعلام شد.

رییس موقت این مجلس، در ابتدا پنجاه جمع یک را 124 رای اعلام کرده بود اما نظر به مجموع آرا که 244 رای ریخته شد، آقای رحمانی با کسب 123 رای ساعاتی پس برنده اعلام شد اما جنجال و مخالت ها در میان حامیان دو طرف پابرجا ماند.

هنوز مشخص نیست که این تصمیم به کجا خواهد کشیده شد.

زنده‌گی نامه آقای رحمانی:
میر رحمان رحمانی فرزند حاجی قلندرخان که درسال 1341خورشیدی در ولسوالی بگرام ولایت پروان تولد شده است.

آقای رحمانی در سال 1358 خورشیدی از لیسه بگرام فارغ شده و تحصیلات خویش را در روسیه ادامه داده و در سال 1361 خورشیدی از پوهنتون نظامی روسیه فارغ شده است.

رحمانی بحیث رییس شورای اجتماعی مردم بگرام، خدمت در صفوف ارتش کشور تا رتبه جنرالی، رییس اتاق تجارت وصنایع ولایت پروان وظیقه اجرا کرده است.

 جریان توقف رای دهی امروز مجلس
انتخابات امروز مجلس از ابتدا نیز با تنش و حتا توقف جریان رای دهی به همراه بود. جریان رای دهی امروز مجلس به دلیل تنش میان نمایندگان از سوی رییس موقت، یک بار پایان یافته اعلام شد؛ اما دوباره از سر گرفته شد.

قبل از این که عطامحمد دهقان‌پور رییس موقت مجلس، نشست امروز را نیمه تمام، پایان یافته اعلام کند، خطاب به نمایندگان گفت که در داخل مجلس و در جریان رای دهی "معامله گری" را متوقف کنند. او گفت: "این چی حال است؛ به لحاظ خدا شما در روز روشن معامله می‌کنید."

او همچنین به تکرار از نمایندگان می‌خواست که از برگه رای دهی خود عکس نگیرند.

پس از آن، تنش میان برخی نمایندگان افزایش یافت تا به پا ایستادن نمایندگان در صحن مجلس کشانده شد.

هرچند تنش نمایندگان و اینکه کدام نماینده‌ها باهم در تنش شده‌اند مشخص نشد؛ اما رییس موقت مجلس به تکراراً از کمال ناصر اصولی، احمد شاه رمضان و کتوازی نام گرفت و تاکید داشت که آنان آرامش خود را حفظ کنند و مشکل حل می‌شود.

رییس موقت به نمایندگان فرصت داد در مدت دو دقیقه فرصت داد تا آرامش مجلس را برگردانند؛ اما نمایندگان به جای خود ننشستند و آقای دهقانپور پایان نشست امروز را اعلام کرد و نشرات زنده مجلس هم قطع شد؛ اما پس از دقایقی نشرات مجلس دوباره از جای که متوقف شده بود، از سر گرفته شده بود.

تاهنوز چنین اتفاقی که رییس مجلس یک بار پایان جلسه را اعلام کند و پس از دقایقی دوباره از سر گیرد رخ نداده است. این مساله خلاف اصول وظایف داخلی مجلس نیز است.

با این وجود، انتخابات سایر اعضای هیات اداری پس از انتخاب رییس در روزهای آینده برگزار خواهد شد.

  پربازدید ترین