• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کمیسیون مستقل انتخابات: برگزاری سه انتخابات در شش میزان خط سرخ ما است

کمیسیون مستقل انتخابات: برگزاری سه انتخابات در شش میزان خط سرخ ما است

پس از آن‌که رسانه‌ها گفته‌هایی مبنی ‌بر این‌که نهادها و کشورهای حامی انتخابات افغانستان خواهان برگزاری جداگانه‌ی انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند را گزارش کردند، کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای ولایتی و انتخابات مجلس نماینده‌گان ولایت غزنی به صورت هم‌زمان در ششم میزان امسال، خط سرخ این کمیسیون است.

کمیسیون مستقل انتخابات، دیروز دوشنبه، سی‌ام ثور، در خبرنامه‌ای تأکید کرده است که برگزاری هم‌زمان انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای ولایتی و انتخابات مجلس نماینده‌گان غزنی در ششم میزان امسال، خط سرخ این کمیسیون تلقی می‌شود. کمیسیون مستقل انتخابات، در حالی روی برگزاری هم‌زمان سه انتخابات تأکید می‌کند که اخیراً، رسانه‌ها گزارش کردند که نهادها و کشورهای حامی انتخابات افغانستان، از کمیسیون مستقل انتخابات خواسته‌اند که انتخابات ریاست جمهوری را به صورت جداگانه از دو انتخابات دیگر برگزار کند. این نهادها هم‌چنان برگزاری سه انتخابات به صورت هم‌زمان را «خودکشی» عنوان کرده‌اند.

 کمیسیون انتخابات ظرفیت برگزاری هم‌زمان سه انتخابات را ندارد
 در همین حال، شماری از اعضای شورای ولایتی کابل، می‌گویند که کمیسیون مستقل انتخابات ظرفیت و توانایی برگزاری سه انتخابات به صورت هم‌زمان را ندارد. عبدالخالق وطن‌دوست، عضو شورای ولایتی کابل، می‌گوید، از آن‌جا که کمیسیون مستقل انتخابات ظرفیت برگزاری سه انتخابات هم‌زمان را ندارد، بهتر است انتخابات شوراهای ولایتی با تأخیر و جداگانه برگزار شود. آقای وطن‌دوست می‌افزاید که اکثر نماینده‌گان شورای‌های ولایتی در تمام ولایت‌ها، با درنظرداشت ظرفیت و توانایی کمیسیون مستقل انتخابات، روی برگزاری جداگانه‌ی انتخابات شوراهای ولایتی توافق دارند.

آقای وطن‌دوست تأکید می‌کند که با توجه به آماده‌گی‌های اندک کمیسیون مستقل انتخابات، اگر انتخابات شوراهای ولایتی هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود، با مشکلات بسیار همراه خواهد بود. آقای وطن‌دوست تصریح می‌کند، در صورتی که کمیسیون انتخابات ظرفیت و توانایی برگزاری هم‌زمان انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای ولایتی و مجلس نماینده‌گان غزنی را می‌داشت، اعضای شورای ولایتی به هیچ وجه خواستار برگزاری جداگانه‌ی انتخابات شورای ولایتی نمی‌شدند.

در همین حال، امان‌الله صدیقی، عضو شورای ولایتی کابل، می‌گوید که در شرایط اکنون، نیاز است که انتخابات شوراهای ولایتی، هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری و مجلس نماینده‌گان غزنی برگزار شود. آقای صدیقی تأکید می‌کند که برگزاری سه انتخابات جداگانه، علاوه بر خلق نگرانی‌های امنیتی، برای کشور «مشکل‌ساز» بود. آقای صدیقی نیز اضافه می‌کند که کمیسیون مستقل انتخابات، باید برای برگزاری هم‌زمان سه انتخابات، آماده‌گی و ظرفیت داشته باشد.

 جامعه‌ی جهانی به برگزاری هم‌زمان سه انتخابات  مشکوک است
نهادهای ناظر انتخابات می‌گویند که کم‌کم، رو شده است که مردم و جامعه‌ی جهانی، نسبت به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای ولایتی و مجلس نماینده‌گان غزنی به صورت هم‌زمان، مشکوک‌اند. یوسف رشید، رییس اجرایی فیفا می‌گوید که برگزاری سه انتخابات به صورت هم‌زمان، ربطی به «مدیریت درست» کمیسیون مستقل انتخابات ندارد. وی تصریح  می‌کند که اگر کمیسیون مستقل انتخابات بتواند از عهده‌ی کار انتخابات ریاست جمهوری به گونه‌ی درست براید، می‌تواند انتخابات شوراهای ولایتی و مجلس نماینده‌گان غزنی را نیز هم‌زمان با آن برگزار کند.

یوسف رشید می‌افزاید که یکی از خوبی‌های برگزاری سه انتخابات هم‌زمان، صرفه‌جویی در مواد، انرژی و هزینه‌ای است که برای انتخابات مصرف می‌شود. به گفته‌ی او، این سه انتخابات، به نیروی کار مشابه و تمرین هم‌سان نیاز دارد و در این صورت می‌شود که برای سه انتخابات، از نیروی مشترک استفاده کرد. آقای رشید تأکید می‌کند که در صورت جداگانه‌سازی انتخابات، تغییر بنیادی‌ای در شفافیت و روند مدیریت انتخابات، نخواهد آمد.

رییس اجرایی فیفا، اضافه می‌کند که اکثر اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی، در قسمت انتخابات، بینش و تجربه‌ی کافی ندارند. به گفته‌ی او، از سویی هم، شماری از بست‌های مهم فنی کمیسیون مستقل انتخابات، تاکنون از سوی سرپرست‌ها اداره می‌شوند. آقای رشید می‌گوید که نگرانی‌های جدی‌ای مبنی ‌بر مدیریت درست سه انتخابات پیش‌رو، از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، وجود دارد.

 اقدام جدی‌ای برای برگزاری سه انتخابات نشده است
در همین حال محمدعارف کیانی، سخنگوی دسته‌ی انتخاباتی «عدالت و امنیت» به رهبر رحمت‌الله نبیل، می‌گوید، علاوه‌ بر این‌که کمیسیون‌های انتخاباتی نشان داده‌اند که توانایی برگزاری هم‌زمان سه انتخابات را ندارند، اقدام جدی‌ای نیز تاکنون در این راستا از جانب حکومت و کمیسیون‌ها روی دست گرفته نشده است. آقای کیانی می‌افزاید که شرکای بین‌المللی افغانستان، به این نتیجه رسیده‌اند که کمیسیون‌های انتخاباتی، توأم با مداخله‌ی حکومت در روند انتخابات، توانایی برگزاری سه انتخابات به صورت هم‌زمان را ندارند.

کمیسیون مستقل انتخابات پیش از این قرار بود چهار انتخابات (انتخابات شوراهای ولسوالی‌، شوراهای ولایتی، ریاست جمهوری و مجلس نماینده‌گان غزنی) را هم‌زمان برگزار کند؛ اما اخیراً این کمیسیون تنها انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای ولایتی و مجلس نماینده‌گان غزنی را شامل پلان عملیاتی خود کرده است. چندی پیش وزارت مالیه نیز اعلام کرد که برای تأمین بخش نخست بودجه‌ی انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای ولایتی و مجلس نماینده‌گان غزنی، آماده‌گی دارد.

پیش از این، کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده بود که طرح عملیاتی انتخابات را تهیه کرده و به نهادهای مرتبط ملی و بین‌المللی سپرده است. به گفته مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات، در این طرح تمامی اقدامات و تدابیری که برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، پارلمانی غزنی و شوراهای ولایتی نیاز است، مشخص شده است. قرار است کمیسیون مستقل انتخابات، به تاریخ ششم میزان امسال، انتخابات ریاست جمهوری، شورای ولایتی و انتخابات مجلس نماینده‌گان ولایت غزنی را برگزار کند. براساس اطلاعات کمیسیون مستقل انتخابات، قرار است روند ثبت نام تقویتی رأی‌دهنده‌گان، به تاریخ هجدهم جوزا آغاز شود.

  پربازدید ترین