• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

از لت وکوب محافظان تا کمیته ی جدید؛ جنجال ادامه دار انتخاب رییس مجلس نماینده گان

از لت وکوب محافظان تا کمیته ی جدید؛ جنجال  ادامه دار انتخاب رییس مجلس نماینده گان

دومین روز مجلس نماینده‌گان پس از انتخابات روز شنبه ریاست مجلس، هم‌چنان پر از تنش بود. در اوایل روز، نماینده‌گانی  که برای حضور در مجلس به مقر مجلس نماینده‌گان آمده بودند، به درب بسته‌ی تالار مجلس برخوردند و با محافظان مجلس درگیر شدند.

شماری از نماینده‌گان روز دوشنبه می‌خواستند برای حضور در مجلس وارد تالار شوند که با ممانعت محافظان مجلس نماینده‌گان برخوردند. به گفته‌ی این نماینده‌گان، به دلیل «فیصله نشدن» موضوع رییس جلسه آنان دروازه‌ی پارلمان را «به زور» باز کردند و در تالار حضور یافتند.

این نماینده‌گان می‌گویند که دارالانشای شورای ملی طی یک پیام که به تلفن همراه شماری از نماینده‌گان مجلس فرستاده شده است، روز دوشنبه را «تعطیل» اعلام کرده بودد. آنان می‌گویند که پیام تصریحی‌ دیگری نیز با محتوای «به امر رحمانی صاحب تعطیل است» دریافت کرده‌اند. میررحمان رحمانی روز شنبه از سوی رییس موقت مجلس نماینده‌گان به عنوان رییس مجلس برنده اعلام شد.

این نماینده‌گان می‌گویند که حضور در تالار، «حق» اعضای مجلس است و آنان رحمانی را به صفت رییس مجلس نماینده‌گان نمی‌شناسند. به گفته‌ی آنان، موضوع مستحق بودن میررحمان رحمانی هنوز روشن نیست و با اتفاقات اخیر، انتخابات ریاست مجلس نیز زیر سوال رفته است.

اولین روز حضور رییس مجلس نماینده‌گان نیز پر از تنش و برخوردهای فزیکی بود. ویدیوهای نشر شده در رسانه‌های اجتماعی از برخورد فزیکی و تنش لفظی میان نماینده‌گان در جایگاه ریاست مجلس حکایت داشتند. این ویدیوها نشان می‌دهند که شماری از نماینده‌گان به دو دسته تقسیم شده‌اند و بر یک‌دیگر می‌تازند.

بر اساس تصمیم اعضای مجلس نماینده‌گان، قرار بود یک کمیته‌ی 15 نفری انتخابات روز شنبه را از نگاه تخنیکی ارزیابی کند، اما کش‌وقوس‌ها باعث شد نماینده‌گان حامی دو نامزد ریاست پارلمان، پنج عضو مجلس را که به عنوان میانجی حضور داشتند، به دلیل این‌که خود می‌توانند با هم به توافق برسند، از این کمیته خارج کنند.

در همین حال، نماینده‌گان میانجی در کمیته رفع تشنج انتخابات مجلس تایید کرده‌اند که به دلیل خواست نماینده‌گان دو نامزد حاضر در این کمیته، جمع هیأت خارج شدند. به گفته‌ی آنان، این موضوع به هیأت نامزدان ریاست مجلس در کمیته 15 نفری واگذار شده است. با این حال، به نظر می‌رسد که گفت‌وگوهای اعضای این کمیته نیز به نتیجه نرسیده است.

 پنج محافظ مجلس نماینده‌گان زخم برداشتند
روز دوشنبه در مجلس نماینده‌گان نیز با درگیری‌ها آغاز شد که به زخمی‌شدن پنج محافظ مجلس انجامید. این محافظان که مانع حضور نماینده‌گان در تالار مجلس شده بودند، توسط محافظان یکی از نماینده‌گان مورد لت‌وکوب قرار گرفتند. به گفته‌ی شماری از اعضای مجلس، این محافظان تلاش داشتند از حضور نماینده‌گان به درون تالار مجلس جلوگیری کنند.

ویدیویی که در رسانه‌ها اجتماعی نشر شده است، وضعیت محافظانی را نشان می‌دهد که در درگیری با نماینده‌گان مجلس، بدن‌شان زخم برداشته است. با این وجود، تا هنوز مشخص نشده است که این افراد توسط محافظان کدام نماینده مجلس مورد لت‌وکوب قرار گرفته‌اند.

به گفته‌ی شماری از نماینده‌گان، این محافظان توسط دارالانشای مجلس نماینده‌گان موظف شده بودند که از حضور نماینده‌گان به داخل تالار جلوگیری کنند، اما هنگام درگیری با نماینده‌گان مجلس، زخم برداشته‌اند.

کمیته 15 نفری‌ای که از نماینده‌گان دو طرف درگیر به علاوه‌ی پنج نماینده میانجی تشکیل شده است، قرار بود ابعاد تخنیکی انتخابات روز شنبه را ارزیابی کند، اما این کمیته نیز به یک نتیجه مشخص دست نیافته است.

تشکیل کمیته جدید
اعضای مجلس نماینده‌گان که روز دوشنبه در مجلس حضور داشتند، کمیته 27 نفری را برای حل معضل ریاست مجلس انتخاب کردند. به گفته‌ی شماری از نماینده‌گان مجلس، قرار است اعضای این کمیته فیصله‌ی‌شان در مورد انتخاب رییس مجلس را روز آینده اعلام کنند.

در همین حال، فریبا احمدی کاکر، نماینده مردم قندهار در مجلس نماینده‌گان می‌گوید که بی‌طرفی نماینده‌گان در این کمیته تضمینی نیست. به گفته‌ی وی، به استثنای چند نفر معدود، بیش‌تر نماینده‌گان پارلمان هوادار یکی از نامزدان ریاست مجلس هستند و حفظ بی‌طرفی در این موضوع، «غیر ممکن» است.

خانم کاکر وضعیت درونی مجلس را به «حالت نظامی» تشبیه کرده می‌گوید که در باره‌ مصونیتش در درون مجلس، مطمین نیست. وی هم‌چنان اضافه کرد که ادامه این تنش‌ها می‌تواند بر وضعیت کشور و مجلس نماینده‌گان تأثیر منفی بگذارد.

در همین حال، شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان امضای 110 نماینده‌‌ی مجلس را برای تعیین مجدد رییس موقت مجلس و برگزاری انتخابات هیئت اداری، جمع‌آوری کردند. این کاندیدان گفته‌اند در صورت کسب امضای اکثریت [126 رأی]، باید رییس موقت روی کار بیاید و انتخابات مجدد ریاست مجلس نیز برگزار شود.

مریم سما، نماینده‌ مردم کابل در مجلس نماینده‌گان تلاش‌ها برای انتخاب مجدد رییس موقت را تایید کرد. وی می‌گوید که هیچ یک از دو کاندید نتوانسته‌اند که آرای قابل قبول را به دست بیاورند و به گفته‌ی وی، نیاز است که آنان با نامزدان جدید به طرف انتخابات بعدی بروند.

تنش‌ها در مجلس نماینده‌گان پس از به بن‌بست رسیدن انتخابات ریاست مجلس، افزایش یافته است. در انتخابات ریاست مجلس نماینده‌گان، میررحمان رحمانی با کسب 123 رأی به عنوان رییس مجلس انتخاب شد، اما کمال‌ناصر اصولی، دیگر نماینده‌ی مجلس که در این انتخابات 55 رأی به دست آورد، از قبول این نتیجه انتخابات، سر باز زد. 50 درصد جمع یک رأی بر بنیاد نصاب اعضای حاضر در مجلس، 124 رای بود، اما پس از اعلام تعداد آرا 123 رأی بود. پس از آن، رییس موقت مجلس، میررحمان رحمانی را برنده انتخابات ریاست مجلس اعلام کرد.

تنش‌ها برای رسیدن به کرسی ریاست مجلس نماینده‌گان در حالی ادامه می‌یابد که قرار است پس از این، انتخابات بقیه اعضای هیأت اداری مجلس نیز برگزار شود. نشست کمیته 27 نفری با حضور 10 نماینده‌ای که در کمیته پیش‌تر حضور داشتند، جریان دارد و به گفته‌ی نماینده‌گان مجلس، نتیجه‌‌ی آن به زودی مشخص خواهد شد.

  پربازدید ترین