• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

فرهمند: خاموشی در قبال تنش مجلس به معنای دامن زدن به تفرقه قومی است

فرهمند: خاموشی در قبال تنش مجلس به معنای دامن زدن به تفرقه قومی است

عنایت‌الله بابر فرهمند معاون اول داکتر عبدالله عبدالله در انتخابات آینده ریاست جمهوری از خاموشی رییس جمهور در قبال تنش به میان آمده در مجلس نمایندگان به شدت انتقاد کرده و این خاموشی را ریختن هیزم به آتش تفرقه قومی خوانده است.

پس از انتخاب میر رحمان رحمانی به حیث رییس مجلس نمایندگان، شماری از نمایندگان مخالفت شان را با این انتخاب اعلام کرده و از چهار روز بدین سو تنش‌های جدی میان نمایندگان جریان دارد.

در دور دوم انتخابات ریاست مجلس میر رحمان رحمانی با 123 رای از سوی رییس موقت مجلس برنده اعلام شد؛ اما کمال ناصر اصولی نامزد رقیب آقای رحمانی، این نتیجه را نپذیرفت. آقای اصولی و نمایندگان طرفدار او مانع آن شده‌اند که آقای رحمانی بر کرسی ریاست بنشیند.

در همین حال عنایت‌الله بابر فرهمند معاون اول داکتر عبدالله عبدالله در انتخابات آینده ریاست جمهوری از خاموشی محمداشرف غنی در قبال این تنش به شدت انتقاد کرده است.

آقای فرهمند گفته:"بى‌تفاوتى داکتر اشرف غنى احمدزى به عنوان رئیس قواى سه گانه دولت در پیوند به اختلافات بوجود آمده در خانه ملت نه تنها به شأن و جایگاه ریاست جمهورى زیبنده نیست بلکه به معناى ریختن هیزم به آتش تفرقه قومى و گروهى تلقى می‌گردد."

وی بیان داشته:" برترى طلبى قومى یا گروهى به نفع هیچ کسى نیست. هر مقام مسئول که به اینگونه اختلافات دامن می‌زند خیانت نابخشودنى ملى را مرتکب می‌شود. مقام و منصب دولتى حداکثر براى یک دوره خواهد بود اما ملت واحد افغانستان مجبور و مکلف است تا ابد در کنار هم زندگى بکند."

او افزوده:"رئیس جمهورى نباید ماهى مراد خود را در گرداب اختلافات نمایندگان ملت بجوید. وى به عنوان زعیم ملت وظیفه داشت در نخستین ساعات بروز اختلاف نظر در میان اعضاى ولسى جرگه هئیت با صلاحیتى را تحت ریاست وزیر امور پارلمانى مؤظف و موضوع را به اسرع وقت حل و فصل نماید."

آقای فرهمند تاکید کرده:" اما این تماشاى معنى دار ارگ نشاندهنده ضعف مدیریتى و علاقه مفرط ارگ نشینان نسبت به اوج چنین اختلافات ملى است. تاریخ گواه این چنین سیاست‌هاى ناکام و ناروا خواهد بود. ملت افغانستان واحد و یکپارچه باقى خواهد ماند، اما تفرقه افگنان روسیاه تاریخ خواهند شد."

و در اخیر بیان داشته که نمایندگان مردم با درک رسالت ملى و میهنى خویش نباید چوب سوخت سیاست‌هاى تفرقه افگنانه و منفعت جویانه افراد و اشخاص گردند.

  پربازدید ترین