• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وزیر خارجه ایران: چابهار می تواند به امنیت و ثبات در افغانستان، پاکستان و ایران کمک زیادی کند

وزیر خارجه ایران: چابهار می تواند به امنیت و ثبات در افغانستان، پاکستان و ایران کمک زیادی کند

وزیر امورخارجه ایران که به بندر چابهار سفر کرده، می‌گوید که این منطقه می‌تواند به امنیت و ثبات در افغانستان، پاکستان و ایران کمک زیادی کند. در حاشیه این سفر، مدیرکل بندر چابهار از صادرات گندم مازاد ایران از طریق این بندر به افغانستان خبر داده است.

دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران امروز پنج‌شنبه(2 جوزا) به منظور بازدید از پتانسیل‌ها و زیرساخت های بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری بندر چابهار، به این منطقه سفر کرده است.
 
ظریف با بیان این‌که توسعه شرق ایران از اولویت‌های سیاست خارجی این کشور است، با اشاره به پتانسیل‌های موجود در چابهارتاکید کرد: بندر چابهار یکی از مهمترین امکانات ایران برای ترانزیت و ایجاد یک شبکه حمل و نقل بین‌المللی است.
 
وی تصریح کرد: تمام تلاش وزارت امورخارجه بر این است که از فرصت‌هایی که در چابهاروجود دارد، با کمک شرکای خود در جامعه بین‌المللی استفاده کند.
 
گندم مازاد مصرف ایران از طریق بندر چابهار به افغانستان صادر می‌شود
در همین حال، بهروز آقایی، مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ایران و مدیرکل بندر چابهار در جریان بازدید دکتر ظریف از این بندر، با اشاره به امکانات بندر شهید بهشتی چابهار گفت: توسعه این بندر با سرمایه‌گذاری مشترک ایران و هند در حال انجام است.
 
وی با بیان این‌که تلاش شده از تولیدات ایران برای توسعه این بندر بهره گرفته شود، ادامه داد: بخش عمده‌ای از دستگاه‌های پیچیده تخلیه گندم که پیش از این، از آلمان خریداری می‌شد، اکنون در داخل کشور تولید شده و در این بندر مورد استفاده قرار گرفته است.
 
آقایی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی کشتی‌های کران‌بری میان گمرکات دریایی ایران گفت: در حال حاضر با این روش مازاد گندم ولایت‌های ایران از بندر امام خمینی(ره) به چابهار منتقل شده تا به افغانستان صادر شود.
 
وی ادامه داد: پیش از این، این محموله باید با طی 2 هزار کیلومتر مسیر، به مقصد اعزام می‌شد، اما با راه اندازی کران‌بری، در هزینه ترافیک جاده‌ای و زمان ارسال محموله‌ها صرفه‌جویی شده است.
 
مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ایران در جریان دیدار وزیر امورخارجه این کشور از بندر شهید کلانتری چابهار نیز از راه‌اندازی مسیر دریایی چابهار ـ مسقط(عمان) و هم‌چنین مذاکرات برای راه‌اندازی خط مسافربری دریایی چابهار ـ کراچی خبر داد.
 
به گفته وی، ایجاد خط مسافربری دریایی چابهار ـ کراچی در سفر وزیر راه و شهرسازی ایران به پاکستان مورد توافق قرار گرفته و اکنون توسط سفرای دو کشور پیگیری می‌شود.
 
این در حالی است که به دنبال تلاش‌های افغانستان و هند، بندر چابهار از تحریم‌های یک‌جانبه امریکا علیه ایران معاف گردیده و این معافیت برای یک سال دیگر نیز تمدید شده است.

قرار است دومین محموله صادراتی افغانستان از طریق بندر چابهار به هند و امارات اعزام شود. پیش از این، یک محموله 500 تنی برنج از هند به مقصد افغانستان نیز وارد بندر چابهار شده است.

  پربازدید ترین