• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کشمکش ها بر سر کرسی ریاست مجلس نمایندگان؛ بن بست پیش آمده چگونه شکسته خواهد شد

کشمکش ها بر سر کرسی ریاست مجلس نمایندگان؛ بن بست پیش آمده چگونه شکسته خواهد شد

اعضای مجلس نمایندگان کشور در جلسه روز (شنبه، 4 جوزا) در هفتمین روز نیز موفق به حل تنش‌ها بر سر تعیین رییس این مجلس نشدند.

اختطاف دیدگاه طرفداران دو نامزد کرسی ریاست مجلس بر سر یک رای که مورد تایید قرار گرفته و یا باطل اعلام شود، اعضای مجلس نمایندگان را به بن بست کشانده است.

در جلسه روز گذشته نیز پس از ساعت‌ها بحث و چانه‌زنی در مورد چگونگی رای گیری اعضای مجلس برای تایید و یا رد ” یک رای” نمایندگان به راه حلی نرسیدند.

قرار بود در نشست پنج‌شنبه گذشته مجلس در مورد تایید و یا ابطال این رای، رای‌گیری شود؛ اما چگونگی رای‌گیری سبب اختلاف میان نمایندگان شد و بحث به روز شنبه ماند.

روز گذشته نیز طرفداران کمال ناصر اصولی، نامزد ریاست مجلس نمایندگان تاکید داشتند که بر سر رای باطل اعلام شده رای‌گیری سری انجام شود؛ اما طرفداران میر رحمان رحمانی دیگر نامزد ریاست مجلس خواهان رای گیری علنی بودند.

در نشست دیروز بیشتر از 15 عضو مجلس روی چگونگی رای‌گیری در مورد یک رای باطل اعلام شده بحث کردند اما به نتیجه‌ای نرسیدند.

این در حالی است که به روز شنبه هفته گذشته میر رحمان رحمانی و کمال ناصر اصولی برای احراز کرسی ریاست مجلس نمایندگان باهم به رقابت پرداختند که در نتیجه رای‌گیری آقای رحمانی 123 رای و کمال ناصر اصولی 55 رای بدست آوردند.

بر اساس قانون یک نامزد برای پیروزی باید دست‌کم 50 به اضافه یک درصد آرای نمایندگان را بدست آورد که با توجه به 244 آرای استعمال شده آقای رحمانی رییس مجلس شد.

پس از آن اما طرفداران کمال ناصر اصولی ادعا کردند که منشی های موقت مجلس نصاب را 247 نفر اعلام کرده است و آقای رحمانی باید 124 رای بدست می‌آورد.

در این میان اما یک رای مربوط به آقای رحمانی که با قلم نوع توش یک نقطه روی آن گذاشته شده است، باطل اعلام شده است.

اگر این رای از سوی اکثریت اعضای مجلس مورد تایید قرار گیرد اقای رحمانی رییس مجلس نمایندگان خواهد شد.

برای حل تنش موجود کمیسیون متشکل از 27 عضو با حضور نمایندگان مورد اعتماد دو نامزد و نمایندگان بی طرف هفته گذشته تشکیل شده بود که 16 عضو این کمیسیون نیز همان یک رای را مورد تایید قرار دادند.

اما طرفداران اصولی این تصمیم را نپذیرفته و برای اعتبار بخشیدن و یا عدم اعتبار یک رای خواهان رای‌گیری سری اعضای مجلس استند.

در نهایت مشخص نیست بن بست پیش آمده چگونه شکسته خواهد شد.

  پربازدید ترین