• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ادامه تنش ها در مجلس نمایندگان؛ هنوز هم هیچ نشانه ای از ختم این بحران دیده نمی شود

ادامه تنش ها در مجلس نمایندگان؛ هنوز هم هیچ نشانه ای از ختم این بحران دیده نمی شود

تنش نمایندگان بر سر انتخابات ریاست مجلس وارد دومین هفته شد؛ اما هنوز هم هیچ نشانه‌ای از ختم این بحران دیده نمی‌شود.

برخی نمایندگان، امروز یک‌شنبه(5 جوزا) ضمن ابراز نگرانی از ادامه وضعیت بحرانی مجلس گفتند که دست‌های از داخل و بیرون کار مجلس را به اینجا کشانده است.

غلام حسین ناصری در پیوند به موضوع گفت که اگر اصول قانون و انتخابات به عنوان ملاک حل قضیه باشد، موضوع حل است؛ اما متاسفانه اینطور نیست و عوامل دیگر در این قضیه دخالت دارد.

آقای ناصری گفت: "می‌خواهم آشکارا با مردم افغانستان شریک سازم که تعدادی از نمایندگانی که قصد داشتند در دوره‌های بعدی انتخابات ریاست مجلس خود را نامزد کنند، با برنده شدن آقای رحمانی، غافل گیر شدند و اکنون همین‌ها بیشترین جنجال را خلق می‌کنند."

او مشخصاً از کسی نام نگرفت؛ اما تاکید کرد که این افراد از پشت پرده، وضعیت درونی مجلس را تخریب می‌کنند.

ناصری همچنین گفت که موضوع دیگری که تنش مجلس را ادامه کرده است، قومی سازی این مساله از سوی برخی نمایندگان است؛ وگرنه اصول وظایف داخلی مجلس صراحت دارد و بر بنیاد آن، آقای رحمانی رییس مجلس است.

از سوی دیگر، بلقیس روشن دیگر عضو مجلس نیز گفت یک گروپ از نمایندگان مسایل قومی را در داخل مجلس دامن می‌زنند و هدف آنان بدست آوردن پول بیشتر است؛ اما برخی نمایندگان دیگر از بیرون مجلس هدایت می‌گیرند تا اوضاع مجلس را اینگونه نگهدارند.

خانم روشن افزود که امروز نمایندگان نتوانستند رییس موقت تعیین کنند بخاطریکه بدون رییس موقت هیچ تصمیمی گرفته نمی‌شود؛ اما به توافق نرسیدند.

او با انتقاد از وضعیت جاری مجلس گفت: "برخی‌ها می‌خواهند خانه مردم را باغ وحش درست کنند."

خانم روشن در مورد وضعیت امروز داخل تالار هم گفت: "یک تعداد نمایندگان گم اند و گفته می‌شود که آنان مذاکره می‌کنند، ولی معلوم نیست که روی چه مذاکره می‌کنند؛ اما حدود 120 نماینده دیگر در داخل تالار مهر سکوت بر دهان زده بودند و منتظراند، به خودی خود این مشکل حل گردد."

این در حالی است که تنش در مجلس، پس از انتخابات روز شنبه برای کرسی ریاست، به وجود آمد.

در این انتخابات میر رحمان رحمانی با کسب 123 رای از مجموع 244 برنده اعلام شد؛ اما کمال ناصر اصولی دیگر عضو مجلس این نتیجه را نپذیرفت.

آقای اصولی تاکید داشتند که منشی‌های موقت، نصاب مجلس را 247 نماینده اعلام کرده بودند و بنا بر این آقای رحمانی با 123 رای نتوانسته 50+1 را به دست آورد. این تنش امروز وارد هشتمین روز خود شده و تا هنوز هیچ روزنه‌ای برای حل آن ایجاد نشده است.

  پربازدید ترین