• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

موافقت مشروط شورای نگهبان ایران با اصل اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی

موافقت مشروط شورای نگهبان ایران با اصل اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی

اصلاح قانون اعطای تابعیت بر سرنوشت شمار زیادی از دورگه های ایرانی اثر می گذارد که مادر ایرانی و پدر غیرایرانی دارند.

شورای نگهبان در ایران که نهاد مسئول برای بررسی مصوبه ها مجلس است، با مصوبه اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان دو رگه ایرانی که پدر غیرایرانی و مادر ایرانی دارند، موافقت کرده است.

تا پیش از این اعطای تابعیت به افراد دو رگه ایرانی که دارای پدر غیرایرانی بودند، بسیار پیچیده و دشوار بود.

اما بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، فرزندانی که دارای پدر غیرایرانی و مادر ایرانی هستند تا قبل از 18 سالگی به درخواست مادر و پس از آن به درخواست خود می‌توانند تقاضای تابعیت و شناسنامه ایرانی کنند.

موافقت شورای نگهبان با مصوبه مجلس مشروط است اما ایرادهای شورای نگهبان جزئی است و قرار نیست مانعی برای لازم الاجرا شدن مصوبه مجلس شود.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفته است: "ایرادات شورای نگهبان به این لایحه در حوزه نادیده گفتن سوابق کیفری افرادی بود که می توانند مشکل امنیتی ایجاد کنند ولی شورای نگهبان با اصل این لایحه مخالفتی نداشت".

مصوبه مجلس، لایحه دولت جمهوری اسلامی برای اصلاح قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی است که ثور/اردیبهشت ماه امسال به مجلس ارائه و تا پیش از پایان این ماه کلیات و جزئیات آن مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت.

مصوبه مجلس ایران در اصلاح قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی می تواند بر وضعیت کثیری از فرزندان مهاجران افغانستانی و عراقی ساکن ایران اثر بگذارد که فرزندان حاصل از ازدواج آنها با دختر ایرانی، دارای تابعیت ایرانی نشده اند.

همچنین این مصوبه شامل حال فرزندان زنان ایرانی مهاجر در دیگر کشورها می شود که با مردان غیرایرانی ازدواج کرده اند. این افراد برای اینکه فرزندان خود را برای دیدار با اقوامشان به ایران ببرند، نیازمند اخذ روادید (ویزا) جمهوری اسلامی ایران بودند.

طیبه سیاوشی، نماینده مجلس ایران مدت ها پیش گفته بود که حدود یک میلیون کودک بدون هویت در این کشور زندگی می کنند. به گفته این نماینده مجلس، لایحه تابعیت فرزندان زنان ایرانی دارای همسر خارجی، می تواند بخشی از این مشکل را حل کند.

در سال 1394 نیز لایحه "اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی" در مجلس ایران مطرح شد اما در آن زمان نماینده دولت محمود احمدی‌نژاد با آن لایحه مخالفت کرده و آن را "باعث تشویق مهاجرت به ایران" دانستند. نمایندگان مجلس هفتم ایران در آن سال به کلیات این طرح رای ندادند.

پس از رفع اشکالات جزئی شورای نگهبان، مصوبه مجلس شورای اسلامی رسما به صورت قانون لازم الاجرا درمی‌آید.

  پربازدید ترین