• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نبیل: حکومت عملاً مصروف مهندسی انتخابات است

نبیل: حکومت عملاً مصروف مهندسی انتخابات است

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی و رهبر دسته انتخاباتی «امنیت و عدالت»، حکومت وحدت ملی را متهم کرد که به صورت عملی، در کار مهندسی انتخابات ریاست جمهوری است.

آقای نبیل که روز یک‌شنبه دوازدهم جوزا در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که مداخله در امور انتخابات و مهندسی یک روند ملی، افغانستان را به بحران می‌برَد و رهبران حکومت نباید برای تداوم قدرت‌شان کشور را به بحران ببرند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت که اکثر قراردادهای میلیون دالری و اضافه‌تر از آن در بدل وعده‌های حمایت انتخاباتی داده می‌شود. به گفته‌ی رحمت‌الله نبیل واگذاری قراردادها به هدف کمپین انتخاباتی از مدت‌ها به این‌سو جریان دارد و دسته انتخاباتی او در این مورد سندهای کافی در دست دارد.

 رییس پیشین امنیت ملی با اشاره به عزل و نصب‌هایی که رییس جمهور غنی در این اواخر انجام داده است، گفت که اجماع ملی، بین‌المللی و حقوق‌دانان روی محدودیت صلاحیت رییس جمهور پس از اول جوزا به وجود آمده است با آن هم عزل و نصب صورت می‌گیرد. او گفت به تازه‌گی در100 بست بلندرتبه تغییر و تبدیل رونما شده، اما 95 درصد این تقرری‌ها کمپینی و در بدل حمایت انتخاباتی صورت گرفته است.

رییس دسته انتخاباتی «امنیت و عدالت» حکومت را متهم کرد که از تمام امکانات و پول دولتی برای کمپین انتخاباتی استفاده می‌شود و حدود 40 دفتر کمپین در سراسر کشور گشوده است. او گفت که زیر عنوان‌های مختلف پول به مردم توزیع شده است.

به باور رحمت‌الله نبیل بسیاری از سفرها و برنامه‌های ارگ ریاست جمهوری و برخی از برنامه‌های سپیدار کمپینی و خلاف‌ورزی از قواعد و بازی‌های انتخاباتی است.

رییس پیشین امنیت ملی هم‌چنان خواهان وضع محدودیت در سفرهای خارجی نامزدان ریاست جمهوری و رییس جمهور شد. او گفت که بسیاری از این سفرها استخباراتی است و زمینه مداخله کشورها را در افغانستان فراهم می‌کند. به گفته نبیل، نباید به نامزدان ریاست جمهوری بدون دلیل موجه اجازه سفر به خارج کشور داده شود. او به سفر آینده رییس جمهور غنی به پاکستان نیز اشاره کرد و آن را استخبارتی خواند.

رییس دسته انتخاباتی «امنیت و عدالت» به «اول جوزا» و جنجالی شدن این موضوع میان نامزدان ریاست جمهوری و ارگ نیز اشاره کرد. او گفت که وظیفه رییس جمهور در اول جوزا پایان یافته است و ادامه کار رییس جمهور غنی پس از این خلاف قانون است. او تأکید کرد که طرف‌دار ایجاد بحران و خلق هرج‌ومرج نیست اما باید صلاحیت‌های رییس جمهور در عزل و نصب‌ها، صدور فرمان‌ و احکام‌ها، امضای قراردادهای حکومتی، افتتاح پروژه‌ها و سفرهای ولایتی  و خارجی محدود شود. او از استره‌محکمه نیز خواست که در مورد دیدگاه حقوقی‌اش که در مورد تداوم کار رییس جمهور پس از اول جوزا صادر کرده است به مردم وضاحت دهد.

رحمت‌الله نبیل در این نشست از کارکردهای کمیسیون‌های انتخاباتی و عدم برگزاری انتخابات شورای ولایتی و شوراهای ولسوالی انتقاد کرد. به گفته نبیل، این کمیسیون‌ها تاکنون در برابر مداخله‌های حکومت موضع روشن نگرفته و استقلالیت‌شان را ثابت نکرده است. او در عین حال خواهان ایجاد دو کمیسیون برای بررسی نظارت از کمیسیون‌های انتخاباتی و کارهای حکومتی شد.

در مورد روند صلح نیز رییس دسته انتخاباتی «امنیت و عدالت» گفت که هیچ کس حق ندارد از این روند به هدف کمپین انتخاباتی استفاده کند و آن را در انحصار خود قرار دهد. او در عین حال تأکید کرد که گروه طالبان همه قدرت را می‌خواهد  و با این گروه باید از موضع قدرت با وحدت و اجماع ملی وارد گفت‌وگو شد. رییس پیشین امنیت ملی گفت که نباید به هر کشور اجازه ایجاد آدرس‌های جداگانه برای صلح داده شود، زیرا با این شیوه زمینه مداخله و جنگ‌های نیابتی کشورها در داخل کشور فراهم می‌شود. نبیل هرچند که نیت زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان را ستود اما از شیوه پیش‌برد مذاکرات صلح به رهبری امریکا انتقاد کرد. به گفته رحمت‌الله نبیل، شیوه کنونی مذاکرات به گروه طالبان مشروعیت‌ بخشیده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری به اتهام‌های که علیه ارگ مبنی بر «ترویج فساد و مداخله در امور انتخابات پارلمانی» مطرح شده نیز اشاره کرد و از حکومت خواست که سارنوالی اختصاصی را در این مورد ایجاد کند تا این پرونده را به صورت جدی و بی‌طرفانه بررسی کند.

  پربازدید ترین