• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آگاهان روند «نام نویسی تقویتی» رأی دهنده گان را ناکام می خوانند

آگاهان روند «نام نویسی تقویتی» رأی دهنده گان را ناکام می خوانند

کمیسیون مستقل انتخابات، هیچ برنامه‌ی برای آگاهی‌دهی در مورد ثبت‌نام رأی دهنده‌گان روی دست ندارد.

مولانا محمد عبدالله، یک عضو این کمیسیون می‌گوید، روند آگاهی‌دهی از بهر چگونه‌گی ثبت‌نام رای دهنده‌گان برای انتخابات ریاست جمهوری، به اساس یک طرح معیاری، باید 10 روز پیش از آغاز روند ثبت‌نام شروع می‌شد.

آقای عبدالله، می‌گوید: “آگاهی عامه برای روند ثبت نام تقویتی 10 روز قبل از اصل عملیات آغاز می‌شد، اما ما در روز سوم ثبت نام قرار داریم و پلان نداریم در این رابطه یا حداقل پلان به تاییدی کمیسیون رسیده باشد.”

در همین حال آگاهان امور انتخاباتی می‌گویند، کمیسیون مستقل انتخابات، میلیون‌ها دالر بودجه به منظور آگاهی‌دهی عامه را دست دارد.

داوود علی نجفی، رییس پشین دبیر خانه این کمیسیون اَظهار می‌دارد: “پیش از آغاز ثبت نام آگاهی دهی می کرد در این مدت کمیسیون تا که بنر چاپ کند و مُبلغ تا بر تبلیغ برود زمان ثبت نام تقویتی پایان می‌یابد.”

آگاهی‌دهی، در مورد این ثبت‌نام، مهم‌ترین مسئله در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو بود که تا حال کمیسیون انتخابات نتوانسته است آن را عملی کند و آگاهان امور انتخاباتی این روند را “ناکام” گفته‌اند، تا جایی‌که یک عضو این کمیسیون در صفحه فیسبوک اش، روند ثبت نام رای دهندگان بدون آگاهی دهی را به “نماز خواندن بدون وضوء” تشبیه کرده است.

با این حال، سه روز از روند “نام‌نویسی تقویتی” رأی دهنده‌گان برای انتخابات ریاست جمهوری می‌گذرد و تاکنون نزدیک به 2000 رأی دهنده خود را نام‌نویسی کرده‌اند.

از سویی هم، نهادهای ناظر انتخاباتی ازعدم اشتراک مردم در روند “نام‌نویسی تقویتی” به دلیل نبود آگاهی عامه در این مورد ابراز نگرانی می‌کنند.

حبیب شینواری، عضو دیده‌بان انتخابات شفاف افغانستان بیان می‌دارد: “هیچ آگاهی‌دهی داده نشده به مردم قرار گزارش‌های که ما داریم در ولایت‌ها هیچ برنامه آگاهی‌دهی و یا این‌که مُبلغ نرفته که مردم را آگاه بسازد از این روند.”

این در حالی است که منابع در کمیسیون مستقل انتخابات می گویند، بودجه روند “نام‌نویسی تقویتی” رأی دهنده‌گان برای انتخابات ریاست جمهوری، نزدیک به 12میلیون دالر است و از این رقم 5 میلیون آن به آگاهی‌دهی در این مورد اختصاص داده شده است.

  پربازدید ترین