• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

هشدار تازه نامزدان ریاست جمهوری به رییس جمهور غنی

هشدار تازه نامزدان ریاست جمهوری به رییس جمهور غنی

شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، در تازه‌ترین نشست شان تصمیم برای راه اندازی اعتراضات، در روز نخست هفته آینده را گرفته اند.

این شورا هشدار می‌دهد که در نخستین اقدام، جاده فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی را مسدود خواهند ساخت.

همچنان اعضای این شورا از رییس‌جمهور غنی، می‌خواهند تا در جریان هفته روان، برای گفت‌وگو با نامزدان انتخابات ریاست جمهوری حاضر شود و یا هم از قدرت کنار برود.

در همین حال، شورای نامزدان ریاست جمهوری تأکید می‌وزد که تا آخرین سطح اعضای این شورا در برابر ارگ انعطاف پذیری نشان داده‌اند، حتی آنان خواستند تا معضل کنار رفتن آقای غنی از قدرت را از طریق گفت‌وگو حل کنند.

عنایت الله حفیظ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید: “اگر باز هم دولت تمکین نکند بعد از آن ما در تمام ولایت‌ها و در تمام نقاط شهر حرکت‌های شروع می‌کنیم و آن وقت پاسخ‌گو آقای غنی است فرصت زیادی برای مذاکره بود که از دست داد رییس جمهوری.”

با این حال، هراس از تجمعات مردمی و پیامدهای ناگوار آن در چنین شرایط حساس امنیتی وجود دارد، اما به نظر می‌رسد که برنامه شورای نامزدان هم سنجیده شده است و در خلاء چند روز چگونه‌گی شیوه راه پیمایی‌های شان را طرح ریزی می‌کنند.

عبدالطیف نظری، معاون دوم دسته انتخاباتی “وفاق ملی” در این مورد ابراز می‌دارد: “هر حرکتی که از سوی شورای نامزدان ریاست جمهوری در چهارچوپ سیاست کلان افغانستان و حفظ ثبات افغانستان خواهد بود ما معتقدیم که بی قانونی که از سوی ارگ دنبال می‌شود ثبات سیاسی افغانستان را برهم می‌زند.”

حالا پرسش سرنوشت ملت است و پایان دادن به جنگ زرگری میان نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و رییس جمهور برحال که چه باید شود؟

غلام فاروق مجروح، عضو مجلس نماینده‌گان هرات بیان می‌دارد: “در شرایط امنیتی و اقتصادی بدی که در افغانستان وجود دارد، اعتراض و اعتصابها به خیر افغانستان نیست و نه هم تک روی های رییس جمهور به نفع افغانستان است.”

مشکل در تفسیر چندین گونه‌یی ماده 61 قانون اساسی در باره زمان کار حکومت وحدت ملی وجود دارد. تفسیر اخیر دادگاه عالی در این مورد  سبب شد تا ارگ موقف خود را جنبه قانونی داده و تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، رییس جمهور غنی و شریک اش عبدالله عبدالله، رییس اجراییه، در قدرت باقی بمانند.

  پربازدید ترین