• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

هشدار کوریای شمالی: ممکن است توافق ترامپ و کیم به «کاغذ بی خط» تبدیل شود

هشدار کوریای شمالی: ممکن است توافق ترامپ و کیم به «کاغذ بی خط» تبدیل شود

پس از نشست سال گذشته ترامپ و کیم در سنگاپور، دو رهبر در پایتخت ویتنام نیز دیدار کردند که نتیجه مشخصی به همراه نداشت.

به نقل از رویترز، در آستانه سالگرد دیدار تاریخی روسای آمریکا و کوریای شمالی در سنگاپور، پیونگ‌یانگ بار دیگر از واشینگتن خواست رویکرد سیاسی خود را تغییر دهد، و هشدار داد در غیر این ‌صورت توافق ترامپ و کیم ممکن است به «یک کاغذ بی‌خط» تبدیل شود.

این دومین هشدار کوریای شمالی در روزهای اخیر، و در آستانه سالگرد مذاکرات دونالد ترامپ و کیم جونگ‌اون است، که در رسانه‌های خارج از آن کشور بازتاب پیدا می‌کند.

در تازه‌ترین بیانیه منتشرشده در «خبرگزاری مرکزی کوریا»، خبرگزاری رسمی کوریای شمالی، آمده است «سیاست‌های یک‌جانبه و متکبرانه آمریکا، هرگز مؤثر واقع نخواهد شد، چراکه جمهوری دمکراتیک خلق کوریا برای استقلال خود ارزش قائل است».

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است بیانیه مشترک چهار بندی ترامپ و کیم در سال گذشته در سنگاپور، که وعده حرکت در مسیری تازه داده بود «با خطر تبدیل شدن به کاغذی بی‌خط و نوشته روبرو شده‌است.»

هفته پیش نیز وزارت خارجه کوریای شمالی در بیانیه‌ای از آمریکا خواسته بود «رویکرد و روش فعلی محاسبات» خود در مورد پیونگ‌یانگ را تغییر دهد و افزوده بود «صبر ما حدی دارد».

سال پیش در 22 خرداد، دونالد ترامپ و کیم جونگ‌اون، در سنگاپور دیدار و بر سر حرکت به سوی پاکسازی شبه‌جزیره کوریا از جنگ‌افزار اتمی، توافق کردند. بعد از آن دو رهبر در هانوی، پایتخت ویتنام نیز دیدار کردند که نتیجه مشخصی به همراه نداشت.

دونالد ترامپ در کنفرانس خبری پس از مذاکرات هانوی گفته بود کوریای شمالی «خواستار لغو تحریم‌ها بود»، اما در حال حاضر چنین چیزی شدنی نیست: «آن‌ها می‌خواهند اقداماتی انجام دهند، ولی این اقدامات آن‌چه ما می‌خواهیم نیست».

  پربازدید ترین