• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ادامه تنش بر سر انتخابات ریاست مجلس؛ دروازه مقام ریاست مجلس را مسدود می کنیم

ادامه تنش بر سر انتخابات ریاست مجلس؛ دروازه مقام ریاست مجلس را مسدود می کنیم

 در ادامه تنش بر سر انتخابات ریاست مجلس، شماری از نمایندگان امروز هشدار دادند که با ادامه این روند دیگر به آقای رحمانی اجازه نخواهند داد که به دفتر مقام ریاست مجلس بنشیند.

پس از ممانعت برخی نمایندگان از تصاحب چوکی ریاست مجلس توسط میر رحمانی رحمانی که از سوی رییس موقت برنده انتخابات ریاست مجلس اعلام شد، او همه روزه در دفتر ریاست مجلس حاضر می‌شود؛ اما به داخل تالار برای رهبری جلسات نمی‌آید.

تنش میان نمایندگان موافق و مخالف آقای رحمانی بیشتر از یک ماه است که ادامه دارد. هم اکنون نشست‌های مجلس برخلاف اصول وظایف داخلی مجلس توسط دو تن از منشی‌های موقت برگزار می‌شود.

نمایندگان در نشست امروز سه‌شنبه(21 جوزا) نه تنها که به توافقی برای حل تنش نرسیدند؛ بلکه این تنش‌ها وارد مرحله جدی تری نیز شد.

سید احمد خادم یکی از نمایندگان مخالف آقای رحمانی هشدار داد در صورت که آقای رحمانی برای حل چالش حاضر نشود؛ نمایندگان مخالف سر از فردا به او اجازه نخواهند دفتر ریاست مجلس را نیز باز کرده و در آنجا بنشیند.

آقای خادم گفت: "دروازه مقام ریاست مجلس را مسدود می‌کنیم(تا آقای رحمانی نتواند در آنجا بنشیند) هرچه که پیش آمد بیاید."

گفتنی است که آقای رحمانی و طرفدارانش با بررسی آرشیف روند رای دهی نمایندگان مخالفت دارد و می‌گوید که سرنوشت یک رای که مورد منازعه است باید از طریق رای علنی مشخص گردد؛ اما مخالفان او بر بررسی آرشیف تاکید دارند و رای گیری علنی را خلاف قانون می‌پندارند.

جاوید صافی یک دیگر از مخالفان آقای رحمانی گفت: "در آرشیف همه چیز واضح و آشکار است که 247 نماینده در روز انتخابات رای داده اند و بر اساس این نصاب آقای رحمانی نتوانسته اکثریت آرای نمایندگان را به دست آورد."

به گفته او، این مساله یک مشکل تخنیکی است و باید از طریق بررسی آرشیف حل گردد.

اما؛ ضیاءالدین ضیا یکی از موافقان آقای رحمانی گفت: "تعدادی از نمایندگان با مخالفت با ریاست آقای رحمانی قصداً در مجلس بحران خلق کرده‌اند و این بحران را ادامه می‌دهند تا آقای رحمانی خسته شود و کنار برود."

آقای ضیا تاکید کرد که رای برآمده از صندوق در روز انتخابات 244 رای بوده و بر این اساس آقای رحمانی با کسب 123 رای برنده انتخابات و رییس مجلس نمایندگان افغانستان است.

ظهرالدین جان‌آغا نیز با اشاره به اینکه بررسی دوباره آرشیف روند رای دهی نمی‌تواند مشکل به وجود آمده را حل کند، گفت که نمایندگان مخالف باید به تصمیم رییس موقت احترام بگذارند و به آقای رحمانی اجازه دهند تا ریاست مجلس را به پیش ببرند.

این در حالی است که اخیراً فاروق وردک وزیر دولت در امور پارلمانی چندی پیش گفته بود که اگر نمایندگان بر سر ریاست مجلس به توافق نرسند، رییس جمهور این مساله را به دادگاه عالی ارجاع خواهد کرد.

اما؛ روز گذشته نمایندگان مجلس با هرگونه دخالت در امور مجلس مخالفت کردند و تاکید ورزیدند که هیچ نهادی از جمله رییس جمهور و دادگاه عالی نمی‌تواند در امور مجلس دخالت کنند.

  پربازدید ترین