• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تلاش برای افزایش ارائه خدمات به مهاجران افغانستانی مقیم ایران

تلاش برای افزایش ارائه خدمات به مهاجران افغانستانی مقیم ایران

مدیرکل امور اتباع وزارت داخله ایران گفت: بیش از 40 سال افتخار میزبانی اتباع افغانستان را داریم و برای ارائه خدمات به این اتباع تلاش می‌کنیم.

«مهدی محمودی» در نشستی با نماینده کمیساریای سازمان ملل متحد در امور پناهندگان افزود: از سال 2012 برابر سند راه حل‌های راهبردی که در کنفرانس بین المللی ژنو در نظر گرفته شد سالانه یک بار نشست رسمی در کشور‌هایی که عضو کمیته راه حل‌های راهبردی هستند، برگزار می‌شود که تاکنون هم مرتب و سالانه برگزار شده است و امسال نیز در هفته آینده به میزبانی کشور پاکستان نشست 2019 برگزار خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله/کشور ایران گفت: موضوع این نشست تبیین راهبرد مناسب برای پناهندگان است که سالی دو بار قبل از نشست اصلی دو نشست جانبی برگزار می‌شود و در این نشست‌ها موضوعات پناهندگان را به بحث و بررسی می‌گذارند و فعالیت‌ها و عملکرد‌های گذشته را نیز بررسی می‌کنند تا کاستی‌ها و کمبود‌ها برطرف شود یا اینکه فعالیت‌ها به همان شکل ادامه یابد.

وی ادامه داد: بایستی سال به سال و نشست به نشست عملکرد‌ها ارتقا یابد تا به اهداف برسیم.

محمودی گفت: بیش از 40 سال است که جمهوری اسلامی همانند سایر کشور‌های مهاجرپذیر؛ پذیرای اتباع افغانستان است که بیش از 90 درصد این اتباع در ایران حضور دارند و ما افتخار میزبانی آن‌ها را بر عهده داریم و با کمک سازمان‌های بین المللی و دستگاه‌های دولتی برای ارائه خدمات به این اتباع تلاش می‌کنیم.

وی افزود: در این 40 سال خدمات خوبی به اتباع خارجی در جمهوری اسلامی ایران ارائه شده که البته اکثریت آن‌ها اتباع افغان است.

مدیر کل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران گفت: البته در کنار این سازمان و دستگاه‌ها یک دفتر ویژه‌ای از کمیساریای سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در جمهوری اسلامی ایران باید داشته باشیم که امروز آقای ایوو فریسن در جمع ما حضور دارد و این نخستین جلسه حضورش است.

محمودی افزود:​ امیدواریم در پایان این نشست یک راه حل راهبردی را با حضور نمایندگان این سازمان‌ها و دستگاه‌ها تعیین کنیم که عمدتاً در حوزه‌های آموزشی، پزشکی، بهداشتی و خدماتی است به ویژه که از سال 2019 شش ماه باقی مانده است و باید بتوانیم برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم و با برنامه قدم برداریم.
وی گفت: البته در این جلسه بایستی نیازسنجی را مدنظر قرار دهیم و نیاز‌ها را مشخص کنیم و بر اساس نیازسنجی‌ها؛ قدم‌های مثبت، علمی و پایه‌ای را برداریم.

حمایت از پناهندگان باید بیشتر شود
نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفت: به حمایت بیشتر از پناهندگان نیاز داریم و سازمان‌های بین المللی باید حمایت‌ها را بیشتر کنند.

ایوو فرسین در نشست نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان به چهلمین سالگرد میزبانی ایران از پناهندگان اتباع افغان اشاره کرد و افزود: در مجمع جهانی پناهندگان که شهریور برگزار می‌شود به این موضوع که پناهندگان به حمایت بیشتری نیاز دارند تاکید خواهد شد.

وی گفت: البته تاکید بر حمایت بیشتر از پناهندگان اخیراً با اکثریت چشم گیری به تصویب رسیده، اما ممکن است دیگر بعد از این نشست امکان و فرصت دیگری در چرخه زمانی به وجود نیاید.

نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان افزود:​ این نشست مشخص خواهد کرد که رویکرد جهانی برای حمایت از پناهندگان باید به چه صورت باشد و به مشارکت جهانی در این خصوص تاکید خواهد شد ضمن اینکه به بحث بازگشت داوطلبانه پناهندگان به کشور خود نیز تاکید خواهد شد که امیدواریم این بازگشت داوطلبانه افزایش پیدا کند.

فرسین گفت: در جلسه قبلی گام‌های مهمی برداشته شد و تنها چند گام مختصر مانده است تا این مصوبات نهایی شود که با تصویب این مصوبات به پناهندگان و افراد بی تابعیت کمک بیشتری می‌شود.

وی افزود: در بحث سیاست‌ها و فعالیت‌ها به افزایش حمایت از پناهندگان نیاز داریم ضمن اینکه در بحث بازگشت داوطلبانه نیز باید راه حل مطلوبی پیدا شود به ویژه که در بحث اتباع افغان در مرز افغانستان مشکلاتی وجود دارد و باید امنیت و فعالیت اقتصادی برای بازگشت داوطلبانه اتباع افغانی فراهم شود.

نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفت: در این خصوص مشارکت‌های خیلی اثربخشی نسبت به سال‌های قبل داریم و باید پیام مشترکی را به عرصه بین المللی ارسال کنیم و حمایت‌های با کیفیت از پناهندگان را افزایش دهیم و فعالیت‌های متحد و یکپارچه‌ای داشته باشیم و اینگونه نباشد که، چون پناهنده 40 سال در یک کشور است به فراموشی سپرده شود بلکه پناهنده، پناهنده است و همیشه نیاز به کمک دارد.

فرسین افزود: در مجمع جهانی شهریور ماه به اقدامات و فعالیت‌های ایران اشاره خواهد شد و باید از ایران حمایت بیشتری شود و تنها حمایت‌های سازمان‌های بین المللی کفایت نمی‌کند و باید کنشگران دیگری نیز وارد عرصه شوند ضمن اینکه در هفته آینده جلسه‌ای در اسلام آباد پاکستان خواهیم داشت که نشست چهار جانبه‌ای با حضور ایران، افغانستان، پاکستان و کمیساریای عالی پناهندگان برگزار و راهبرد‌ها مشخص خواهد شد.

وی گفت: برای حمایت از ایران باید تلاش بیشتری کنیم و این کار به منابع بیشتر و رویکرد متحدتری نیاز دارد، هر چند که سازمان‌های محدودتری با کمیساریای عالی همکاری می‌کنند.

  پربازدید ترین