• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آغاز روند رهایی زندانیان طالبان از زندان های حکومت

آغاز روند رهایی زندانیان طالبان از زندان های حکومت

روند رهایی زندانیان طالب از زندان‌های حکومتی آغاز شده است.

اخیراٌ، رییس‌جمهورغنی، طی یک فرمان رهایی نزدیک به 900 طالب را از زندان‌های کشور به این گروه عیدی داد.

در روزهای گذشته، به دور از دید رسانه‌ها، شماری از این زندانیان آزاد شده‌اند و در تازه ترین مورد شماری از زندانیان این گروه که به اتهام حملات تخریبی و عضویت در گروه طالبان بازداشت شده بودند، از زندان‌های ولایت هرات، بگرام و پلچرخی کابل رها شدند.

رییس جمهور غنی، رهایی زندانیان طالبان را به منظور نشان دادن حسن نیت حکومت در واکنش به طرح جرگه مشورتی صلح خوانده و گفته است که این امر می‌تواند برای ایجاد اعتماد میان دو طرف درگیر باهم، کمک کند.

کریم خرم، رییس دفتر رییس جمهور پیشین در این مورد اظهار می‌دارد: “آزاد سازی یک دیدگاه ببینم مفید تمام می شود از دیدگاه دیگر ببینم مضر تمام می شود اگر منحیث یک وسیله و یا یک نوع رشوت دادن به جانب طالبان از این کار گرفته شود مفید هم تمام نمی شود و اثرات سو هم دارد.”

با این حال، آگاهان امور نظامی، از بازگشت دوباره این زندانیان به میدان‌های نبرد اظهار نگرانی کرده و می‌گویند که این عمل‌کرد حکومت بالای روحیه سربازان تاثیر گذار خواهد بود.

ظاهر عظیمی، یک تن آگاه امور نظامی می‌گوید: “آزادی نزدیک به 900 تن از طالبان آن هم در یک نوبت بالای روحیه عساکر ما بسیار تاثیر بد می‌گذارد و از یک سو صلح یک بهایی دارد  که این بها را شما باید بپردازید.”

از سویی هم، طالبان در یک اعلامیه مدعی شده‌اند که این شمار آزاد شده‌گان از زندان‌ها، افراد آنان نیستند، اما از رهایی این زندانیان استقبال می‌کنند.

سید اکبرآغا، عضو پشیین گروه طالبان می‌گوید: “پیشتر از این هم زندانی های طالبان را آزاد کرده بودند و این را هم گفته نمی توانیم که موضوع افغانستان با همین رهایی زندانی ها تمام می شود.”

همزمان با این شماری از مردمان ملکی و نظامیان افغان هم توسط نیروهای ویژه از زندان‌های طالبان آزاد شده‌اند. گفته می‌شود در یک هفته گذشته بیش از 15 زندان طالبان در ولایت‌های مختلف توسط نظامیان افغان شکستانده شده و افراد دربند در این زندان‌ها آزاد ساخته شده‌اند.

  پربازدید ترین