• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پیام تسلیت آیت الله سید محمود هاشمی ارزگانی در پی ارتحال آیت الله العظمی قربانعلی محقق کابلی

پیام تسلیت آیت الله سید محمود هاشمی ارزگانی در پی ارتحال آیت الله العظمی قربانعلی محقق کابلی

در پی ارتحال آیت الله العظمی قربانعلی محقق کابلی، آیت الله سید محمود هاشمی ارزگانی، استاد حوزه علمیه مشهد مقدس طی پیامی این ضایعه را تسلیت گفت.

متن کامل پیام آیت الله سید محمود هاشمی ارزگانی به شرح ذیل می باشد:

« ا نالله وانا الیه راجعون»
عالمان دژهای استوار دین اند (رسول خداص)
رهیافت به فهم نظام مند آموزه های دینی درپسا زمان حضور معصوم، رسالت فخیم و قدسی است که علی رغم الزام و تکلیف عمومی جز شمار اندک از والاهمتان و پاکان رهیده از قید کسالت ها، ملالت ها، منیت و نفسانیت بدان عرصه بار نمی یابند.

 عروج در افق فقاهت، ظرفیت و روزنه های جدیدی فرا روی فقیهان می گشاید که در فرآیند آن از یک سوی به ژرفا، غنای فکری و داشته های دینی– فرهنگی خویش و از دیگر سوی به گستره ی نیازها و پرسش های زمان، جامعه، مردم و نسل معاصر خود واقف می شوند و ازسوم سوی، این توان مندی را در خود می یابند که سکان کشتی متلاطم در اندیشه های مواج اندیشه های نوآمد را به ساحل امن و روشن حق باوری، نیک اندیشی و درست رفتاری رهنمون شوند.

 طلوع آیت الله العظمی محقق کابلی در فجر فقاهت و مرجعیت افغانستان ، گو اینکه تداوم زنجیره ی از فقیهان ژرف اندیش و بلندآوازه ای چون آخوند خراسانی، سردار کابلی، سیدمحمد حسن رییس یکه ولنگی، شیخ خادم حسین آخوند کوه بیرونی، شهید سید سرور واعظ بهسودی، سید میر علی احمد حجت، شهید شیخ سلطان مزاری،  شهید سید نادر بحر و…بود، اما نیازهای نوپدید فقهی، اجتماعی، سیاسی و دگروارگی شرایط زمان، جوشش فقیه دیگر از چشمه سار معارف اهلبیت در دیار مؤمنان و سرزمین افغانستان را برمی تافت، تا در قامت مرجعیت خلأ های نوپدید بومی را پرکند، عزت و غرور های له شده را التیام بخشد، آرزوهای نهفته درمحاق را برانگیزد و شمع خموش و کم سوی همت ها و مجاهدت های فقیهانه در آن صوب و سمت را برافروزد.

 تنیدن و زیستن با توده های مردمی، تپیدن و سوختن در رنج و آلام اقشار مختلف اجتماعی، زهد و پارسایی، پرهیز از دام های افسون خیز و رنگارنگ زبان و زادبوم و قبیله گرایی، و مهمتر ازهمه، عبودیت و خداباوری، تسلیم و خاکساری بر آستان اهلبیت عصمت وطهارت، بخشی از خصال پسندیده و فضیلت های عالمانه آن فقیه ورع بود.

درگذشت آن فقیه فرزانه را به مسلمانان جهان، ملت دانش دوست و عالم پرور افغانستان، حوزه های علمیه ی نجف، قم، مشهد، کابل وسایر ولایات افغانستان، حلقه های معرفت جویی ودانش پژوهان، بیت وخانواده به داغ نشسته آن فقید سعید تسلیت می گویم.

مشعل بر افروخته ی علم ودانش، باور ها و ارزش های فکری او در دست مردانی ازجنس پاکان وخداباوران فروزان و یادش جاودان باد!

سیدمحمودهاشمی.21/3/1398هـ ش.برابربا7شوال 1440هـ ق.مشهد مقدس

  پربازدید ترین