• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نمایندگان مجلس در ادامه تنش و اختلاف بر سر انتخابات ریاست مجلس بازهم نتوانستند به نتیجه برسند

نمایندگان مجلس در ادامه تنش و اختلاف بر سر انتخابات ریاست مجلس بازهم نتوانستند به نتیجه برسند

نمایندگان در نشست امروز چهارشنبه ‌(22 جوزا) بازهم به دو دسته‌ای مخالف و موافق تقسیم شدند؛ برخی آنان خواستار حل تنش از طریق مصالحه بودند؛ اما شمار دیگر هرگونه مصالحه در این خصوص را نقض قانون دانسته و با آن مخالفت کردند.

منورشاه بهادری یکی از نمایندگان گفت: "جنجال بر سر کرسی ریاست مجلس یا از طریق قانون و یا به شیوه مصلحتی باید حل گردد؛ مردم جهان و افغانستان بر سر بن بست مجلس تبصره دارند که ما روی یک مساله تخنیکی کوچک نمی‌توانیم به نتیجه برسیم."

او تاکید کرد که باید به این بحران هرچه زودتر پایان داده شود و یکی از طرفین یا آقای رحمانی و یا هم نمایندگان مخالف باید گذشت کنند؛ تا عملکرد مجلس از همین ابتدا بیشتر از این زیر پرسش نرود.

علم خان آزادی دیگر عضو مجلس هم گفت که بن بست مجلس باید از طریق جرگه حل شود؛ دو طرف به 20 نماینده بی‌طرف صلاحیت دهند و هرآنچه این 20 نماینده تصمیم گرفت، سایر نمایندگان از آن حمایت کنند.

الله گل مجاهد نیز خاطر نشان کرد که مشکل از دو طرف موافق و مخالف آقای رحمانی است؛ پشت سر این مساله گپ‌های دیگر نیز وجود دارد. اگر نمایندگان طرفدار حل این مشکل باشند با رای گیری سیری یا علنی پارلمان را از این بن بست خلاص می‌کنند.

آقای مجاهد هیچ وضاحت نداد که چه حرف و حدیثی پشت سر تنش‌های مجلس وجود دارد.

غلام حسین ناصری هم گفت: "این تنش براساس ماده نهم اصول وظایف داخلی مجلس حل شدنی است و در غیر آن، مورد اختلافی باید به کمیسیون نظارت بر تطبیق قانونی اساسی فرستاده شود وگرنه تعطیلی یک نهاد دولت به هربهانه‌‌ای خیانت ملی است."

رمضان بشردوست نیز گفت: "نمایندگان مجلس در دو راهی قرار گرفته‌اند؛ حق نمایندگی مالکیت شخصی ما نیست که گذشت کنیم." برای حل این موضوع به شکل غیر رسمی به 6 مرجع حقوقی ملی و بین‌المللی مکتوب فرستاده شود و اگر چهار نهاد آن نظر داد که آقای رحمانی رییس است، نمایندگان آن را بپذیرند.

اما؛ شیر محمد آخندزاده یکی دیگری از نمایندگان گفت که آقای رحمانی به حیث رییس در دفتر خود نشسته و مکاتب مجلس را صادر می‌کند؛ در حالی که نمایندگان بر سر ریاست او با چالش مواجه اند و این گونه ریاست او مورد قبول نیست.

او گفت: "یا آقای رحمانی اجازه دهد که دور بعدی انتخابات‌های ریاست مجلس برگزار شود و یا این که دروازه ریاست مجلس نیز بر روی او مسدود شود."

همچنین آقای بشر دوست در نشست امروز مجلس با اشاره به این که تخلفات گسترده در روند انتخابات ریاست مجلس وجود داشت، گفت: "دین من آئین من گفتن حق در برابر حکام ظالم است؛ ما منافقین و دوزخی داریم در این مجلس؛ مگر کی می‌تواند دست خود را روی قرآن بگذارد که در روند انتخابات پول توزیع نشد... امروز اگر بر خلاف سوگندی که خورده‌ایم خود را می‌فروشیم در واقع به رای مردم خیانت کرده ایم."

او ادامه داد: "وقتی گذشت مصلحتی می‌گویم مصلحت ما مصلحت دالر، تومان و کلداری است یا مصلحت رای مردم؛ چرا بر تعهدی که به قرآن و قانون اساسی بسته‌ایم عمل نمی‌کنیم در حالی که عهد شکستن در اسلام ممنوع است."

ولی، شماری از نمایندگان با این اظهارات آقای بشردوست واکنش نشان دادند.

ملالی اسحاق زی یکی از نمایندگان با انتقاد از سایر نمایندگان گفت که چرا در برابر اظهارات آقای بشردوست از خود واکنش نشان نمی‌دهند.

غلام حسین ناصری نیز با اشاره به اینکه سکوت موجب رضایت است، گفت: "من حق دارم از خود دفاع کنم؛ کسی که ادعا دارد وکلا رشوت خورده‌اند؛ در جمع وکلا ناصری رشوت خورده است، زن سرش طلاق باشد اگر سند خود را ارائه نکند و افشا نسازد."

تنش میان نمایندگان موافق و مخالف آقای رحمانی بیشتر از یک ماه است که ادامه دارد. هم اکنون نشست‌های مجلس برخلاف اصول وظایف داخلی مجلس توسط دو تن از منشی‌های موقت برگزار می‌شود و به همین دلیل هیچ نتیجه‌ای ندارد.

  پربازدید ترین