• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عبدالله به طالبان: مردم نمی خواهند افغانستان به جهنم گذشته برگردد

عبدالله به طالبان: مردم نمی خواهند افغانستان به جهنم گذشته برگردد

 عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید به گروه طالبان باید تفهیم شود که مردم و جامعه جهانی نمی‌خواهند که افغانستان به «جهنم تاریک» و «روزهای تاریک گذشته» برگردد.

رییس اجرایی که روز چهارشنبه، بیست‌ودوم جوزا در کابل به مناسبت گرامی‌داشت از روز مادر صحبت می‌کرد، گفت که زمینه و فرصت برای برقراری صلح در کشور فراهم شده است اما لجاجت گروه طالبان روی موضع‌گیری‌های نامعقول سبب دوام جنگ شده است.

او تأکید کرد که موضع‌گیری نامعقول گروه طالبان نشان می‌دهد که این گروه اراده‌ای برای برقراری صلح ندارد و منتظر خروج نیروهای خارجی از افغانستان است. به گفته عبدالله عبدالله، گروه طالبان تصور می‌کند که با خروج و ختم مأموریت نیروهای خارجی آن‌ها دوباره مسلط خواهند شد. اما آقای عبدالله این تصور گروه طالبان را اشتباه خواند و گفت که مردم  تصمیم نهایی را در مورد سرنوشت‌شان خواهند گرفت.

عبدالله عبدالله هم‌چنان گفت که زمانی که فهرست برای مذاکره مستقیم تهیه می‌شود گروه طالبان با آن سلیقه‌ای برخورد می‌کند که به گفته او این کار روند صلح را صدمه زده است.

او در عین حال تأکید کرد که صلح برای مردم افغانستان اولویت دارد و جامعه جهانی نیز از اولویت مردم افغانستان حمایت می‌کند. رییس اجرایی حکومت وحدت ملی بر اتحاد و اتفاق نظر میان طرف‌ها و جناح‌های سیاسی تأکید کرد و گفت که متفرق شدن تلاش‌های صلح، زمینه‌ی بهانه تراشی گروه طالبان را برای مذاکره مستقیم فراهم می‌کند.

 عبدالله عبدالله هم‌چنان گفت که اکثریت مردم افغانستان خواهان صلح است اما از حقوق‌شان نیز نمی‌گذرند. او گفت که طرفداری نظام و صلحی است که در آن همه مردم افغانستان به شیوه مسالمت‌آمیز حقوق‌شان را مطالبه کنند.

رییس اجرایی هم‌چنان گروه طالبان را متهم کرد که با گروه‌های تروریستی دیگر در آمیزیش دایمی قرار دارد. او گفت که گروه طالبان بدون حمایت گروه‌های تروریستی و حمایت متقابل طالبان از این گرو‌ه‌های تروریستی دوام نمی‌آورد.

رییس اجرایی در این نشست به انتخابات ریاست جمهوری و آماده‌گی برای این انتخابات نیز اشاره کرد. او گفت که صلح به معنای نادیده گرفتن انتخابات نیست و باید روند انتخابات بدون معطلی و سکته‌گی به پیش رود. رییس اجرایی هم‌چنان گفت که باید انتخابات به صورت شفاف و به موقع برگزار شود. عبدالله عبدالله با اشاره به آغاز روند نام‌نویسی تقویتی رأی‌دهنده‌گان از مردم نیز خواست که به صورت گسترده در این روند شرکت کنند.

قرار است که انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان سال جاری برگزار شود. به شمول رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی 18 نفری برای رقابت بر سر تصدی کرسی ریاست جمهوری در این انتخابات نام‌نویسی کرده‌اند.

  پربازدید ترین