• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پیکر مطهر آیت الله محقق کابلی در قم تشییع و در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد

پیکر مطهر آیت الله محقق کابلی در قم تشییع و در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد

پیکر مطهر آیت‌الله العظمی قربانعلی محقق کابلی، عصر امروز پنجشنبه با حضور گسترده افغانستانی‌های مقیم ایران و قشرهای مختلف مردم ولایتمدار و انقلابی قم تشییع و در حرم مطهر حضرت معصومه(س)به خاک سپرده شد.

در این مراسم باشکوه علاوه بر اقشار مختلف مهاجرین و نهادهای فرهنگی و اجتماعی، مسئولین سفارت جمهوری اسلامی افغانستان و همچنین مسئولان متعددی از جامعه‌ی انصار شرکت داشتند.

مراسم باشکوه تشییع پیکر این عالم ربانی که دوشنبه هفته جاری در سن 91 سالگی دارفانی را وداع گفت، از مسجد امام حسن عسکری (ع) قم آغاز و تا حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) ادامه داشت.

نمایندگان مراجع عظام تقلید، علما و روحانیون افغانستانی، مسئول دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای در قم و مسئولان استانی در مراسم تشییع پیکر آیت الله محقق کابلی شرکت داشتند.

مردم متدین شهر قم به همراه افغانستانی‌های مقیم کشور پیکر مطهر آیت الله محقق کابلی را تا حرم مطهر تشییع و پس از اقامه نماز توسط آیت الله محمد باقر فاضل بهسودی از علمای افغانستان و طواف گرداگرد ضریح مطهر کریمه اهل بیت (س)، دراین مکان مقدس به خاک سپرده شد.

مراسم گرامیداشت آن عالم ربانی نیز امشب بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود.

آیت‌الله قربانعلی محقق کابلی از علمای افغانستانی مقیم قم از شاگردان آیت‌الله العظمی خویی در نجف اشرف بود که پس از رسیدن به درجه اجتهاد، سالیان طولانی در حوزه‌های علوم دینی کابل و قم به تدریس، تربیت شاگردان و ترویج معارف اسلامی مشغول بود و در دوران جهاد مردم افغانستان در سطوح رهبری مبارزات مردم مسلمان این کشور قرار داشت.

وی در تابستان سال 1307 هجری خورشیدی در ولایت پَروان دیده به جهان گشود؛ تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش فرا گرفت و دوره عالی را در کابل ادامه داد.

آیت الله کابلی برای ادامه تحصیل در سال 1322 هجری شمسی روانه نجفِ اشرف شد و دوره عالی علمی را نزد استادانی همچون سید عبدالعلی سبزواری، شیخ کاظم تبریزی و امام خمینی فرا گرفت.

وی در سال 1351 هجری خورشیدی پس از 20 سال تحصیل و کسب درجه اجتهاد به افغانستان و کابل بازگشت و به تبلیغ دین پرداخت؛ آیت الله کابلی در سال 1357 به شهر قم مهاجرت و به تدریس پرداخت.

او پیشینه جهادی نیز داشته است و پس از پیروزی مجاهدین در سال 1371 دوباره به افغانستان رفت و یک سال در کابل ماند و سپس به ایران بازگشت و با پذیرش مرجعیت، تدریس خارج فقه را در حوزه علمیه قم پی گرفت.

برای نمایش تصاویر تشییع پیکر مطهر حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی در شهر مقدس قم کلیک کنید

  پربازدید ترین