• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بودجۀ انتخابات ریاست جمهوری 150میلیون دالر پیشنهاد شده است

بودجۀ انتخابات ریاست جمهوری 150میلیون دالر پیشنهاد شده است

کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که بودجۀ انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان 150میلیون دالر پیشنهاد شده است.

به نقل از آریانا نیوز، حبیب‌الرحمان ننگ، رییس دبیرخانه این کمیسیون، می گوید که این بودجه به حکومت و جامعۀ جهانی پیشنهاد گردیده و بخشی از آن به خریداری وسایل باقی مانده مانند دستگاه‌های بایومتریک اختصاص داده می شود.

اما نهادهای ناظر انتخاباتی تأکید می ورزند که باید بودجۀ انتخابات ریاست جمهوری در اختیار کمیسیون انتخابات قرار گیرد.

حبیب شینواری، عضوء دیده‌بان شفافیت انتخابات افغانستان، می گوید، «بودجه باید در اختیار کمیسیون انتخابات قرار بگیرد همه از طرف جامعۀ جهانی و وزارت مالیه. تنها میکانیزم های حساب دهی و شفافیت مصرف بودجه باید تقویت شوند.»

اگاهان انتخاباتی از سردرگمی در چگونگی مصرف بودجه برای انتخابات ریاست جمهوری نگران اند و می‌گویند تا اکنون کمیسیون انتخابات برنامۀ دقیق برای تنظیم هزینه بودجه انتخابات ندارد.

داوود علی نجفی، رییس پیشین دبیرخانه کمیسیون انتخابات، می گوید، «بودجه بر اساس پلان عملیاتی آماده می شود. چون این‌ها پلان عملیاتی شان معلوم نیست و چندین بار تقویم انتخاباتی را تغییر داده اند یک سردرگمی در درون کمیسیون حاکم است به همین دلیل آن‌ها نمی توانند یک بودجه دقیق را به شما ارائه کند.»

از بودجۀ پیشنهاد شد، کمیسیون انتخابات دوازده میلیون دالر آنرا به روند ثبت نام تقویتی رأی‌دهندگان اختصاص داده است که به باور نهاد های ناظر این روند بدون آگاهی عامه آغاز شده و ناکام پیش می رود.

  پربازدید ترین