• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آیت الله محقق نقطه عطفی در تاریخ علمی افغانستان بود

آیت الله محقق نقطه عطفی در تاریخ علمی افغانستان بود

امام جمعه شهر کابل اذعان داشت: آیت الله العظمی قربانعلی محقق کابلی(ره) از جهت علمی نقطه عطفی در تاریخ افغانستان بود و پرچم اجتهاد امام صادق(ع) را در دست گرفت و به اهتزاز درآورد.

به گزارش ستاد برگزاری مراسم ارتحال حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی(ره) در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین عبدالقدیر عالمی، در مراسم بزرگداشت ارتحال حضرت آیت الله محقق(ره) در حرم مطهر رضوی در جمع مردم مومن و مهاجر افغانستانی گفت: علم و دانش یک ارزش است و هیچ مرز جغرافیایی و جنسیتی نمی شناسد و بر زن و مرد واجب است که این در منابع تشیع و اهل سنت آمده است.

وی گفت: کسب علم و دانش مرزهای زمانی و اجتماعی ندارد و از گهواره تا گور دنبال دانش بودن از دستورات اسلامی است و در مسیر فراگیری علوم ایستگاه و حد یقف وجود ندارد.

حجت الاسلام عالمی در خصوص جایگاه علمی آیت الله محقق اذعان داشت: ایشان در میدان علم درخشید و در جایگاه مراجع اعلم زمان خود ایستاد و پرچم اجتهاد امام صادق(ع) را به دست گرفت و به اهتزار درآورد.

وی ادامه داد: آیت الله محقق 20 سال حضور علمی و تحقیقی در مرکز علمیه نجف و در کنار مراجع بزرگ داشت.

نماینده آیت الله محقق(ره) در شهر کابل مطرح کرد: ایشان از افتخارات دنیای اسلام بودند و به همه کشورها و ملت ها تعلق داشت و باعث افتخار ماست که چنین شخصیت هایی در افغانستان وجود دارد و باعث عزت و سند افتخار ماست.

حجت الاسلام عالمی مطرح کرد: خلائی که از ارتحال این بزرگ مرد ایجاد شده است به آسانی جبران نمی شود و طلاب علوم دینی خیلی در این زمینه کوشش کنند.

برگزاری و نهادینه سازی نماز جمعه در افغانستان
حجت الاسلام و المسلمین عالمی مطرح کرد: نماز جمعه توسط این مرجع فقید در کابل و شهرهای بزرگ افغانستان از جمله بامیان، دایکندی، هرات، مزارشریف به راه افتاد و هم اکنون رونق پیدا کرده است.

وی از دیگر فعالیتهای اجتماعی این مرجع عالیقدر را فعالیت حوزه های علمیه معرفی کرد و افزود: حوزه علمیه جامعه الاسلام در کابل از مراکز علمی و تخصصی که تاسیس شده و همتراز حوزه های علمیه در مشهد و قم است و(2500) دوهزار و پانصد طلبه نخبه و مستعد در آن درس می خوانند.

امام جمعه کابل بیان کرد: دفاتر و نمایندگی های آیت الله محقق مانند یک وزارت خانه به مردم و مهاجرین خدمت رسانی می کند و برای رفع مشکلات آنان می کوشد.

وی افزود: این مرجع فقید در عرصه های سیاست نیز بی تفاوت نبوده و در صحبت هایش مردم را راهنمایی می کرد .

عالمی در خصوص اینکه بسیاری از علما و مردم درخواست انتقال پیکر به داخل افغانستان را داشتند، گفت: علاقمندی شخص حضرت آیت الله به قم و مصلحت خدا و با عنایات امام زمان(عج) و توجه خاص مقام معظم رهبری، ایشان در بهترین سرزمین و حرم کریمه اهل البیت به خاک سپرده شد.

وی تاکید کرد: اسلام مرز ندارد و هر جایی باشد متعلق به جهان اسلام است.

نماینده آیت الله محقق در کابل مطرح کرد: با اجازه برخی از مراجع، تمام مقلدین مرجع عالیقدر می‌توانند در تقلید از مرجع فقید باقی بمانند و همچنین تمام نمایندگی‌ها و دفاتر آیت الله محقق در داخل افغانستان، ایران و کشورهای خارجی به کار خود زیر نظر آیت الله فاضلی ادامه می‌دهند.

در این مراسم مسئولین سیاسی افغانستان در مشهد، مسیولین استانی و اساتید و طلاب حوزه های علمیه و بیش از هزار نفر از مهاجرین مردم متدین و شرکت کرده بودند.

  پربازدید ترین