• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

یک عضو کمیسیون انتخابات: کسانی در ارگ در کار کمیسیون دخالت می کند

یک عضو کمیسیون انتخابات: کسانی در ارگ در کار کمیسیون دخالت می کند

 یک عضو کمیسیون انتخابات کشور می‌گوید که شماری از حلقات نزدیک به رییس جمهور غنی در اموری کاری این کمیسیون مداخله می‌کنند.

مولانا محمد عبدالله، عضو کمیسیون انتخابات بعد از ظهر امروز پنجشنبه (30 جوزا) در یک نشست خبری در کابل گفت:" بعضی افراد در اطراف رییس جمهور غنی مانع کارهای قانونی کمیسیون انتخابات می‌شوند."

وی بیان داشت:" من شخصآ به رییس جمهور اتهام مداخله در امور کاری کمیسیون انتخابات را وارد نمی‌کنم، اما حلقاتی در اطراف رییس جمهور وجود دارند که با انجام کارهای غیر قانونی مانع کارهای قانونی کمیسیون انتخابات می‌شوند".

این عضو کمیسیون انتخابات تصریح کرد:" هدف از ارگ به طور کلی من گفته نمی‌توانم که رییس جمهور، رییس دفتر رییس جمهور یا رییس اداره امور مداخله می‌کند؛ اما کسانی هستد که بعضی اسناد قانونی ما را در مورد مقرری‌ها معطل قرار داده‌اند، بعضی اسنادی که توجیه قانونی ندارد، به سرعت طی مراحل کرده‌اند".

آقای عبدالله گفت:"ما اسناد داریم که حلقات در ارگ با مسوولان دبیرخانه کمیسیون انتخابات رابطه حسنه داشته و در مقررهای قانونی کمیسیون انتخابات مانع ایجاد می‌کنند."

وی همچنان  صدور حکم تقرری برخی افرادی که در آزمون بست‌های دبیرخانه کمیسیون انتخابات ناکام مانده‌اند از سوی ریاست جمهوری را پرسش‌ برانگیز خواند.

این عضو کمیسیون انتخابات افزود:" یک تعداد افراد به طور گزینشی بدون هیچ‌گونه توجیح قانونی، بدون رقابت و بدون اینکه کسی اینها را بشناسند، حتی گاهی به شکل بسیار محرم به ریاست جمهوری پیشنهاد تقرری اینها می‌رود و در ظرف دو یا سه روز حکم‌شان می‌آید".

وی تاکید کرد که باید مداخله در امور کاری کمیسیون انتخابات خاتمه یابد. به گفته او، اگر افراد فاسد برکنار نشوند و مقرری‌های جدید تصویب نگردد، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز به بحران خواهد رفت.

آقای عبدالله گفت:" ما با موجودیت افراد فاسد در کمیسیون انتخابات نمی‌توانیم انتخابات ریاست جمهوری را به وجه احسن برگزار نماییم."

ارگ ریاست جمهوری تاکنون واکنشی به این اظهارات نداشته است.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که پیش از این نیز نهادهای ناظر انتخاباتی و شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری از احتمال مداخله رهبری حکومت در انتخابات آینده ریاست جمهوری ابراز نگرانی کرده‌اند.

  پربازدید ترین