• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

انتقاد آیت الله مکارم شیرازی از ادامه فعالیت های برخی دفاتر پس از فوت مراجع تقلید

انتقاد آیت الله مکارم شیرازی از ادامه فعالیت های برخی دفاتر پس از فوت مراجع تقلید

یکی از سنت های حسنه ای که در میان مراجع و برزگان دین وجود داشته، تعطیلی دفاتر این مراجع پس از رحلت ایشان بوده است، که این روند در چند سال اخیر و پس از رحلت چند تن از مراجع عظام تقلید با نوعی خلل روبرو شده است.

پس از درگذشت چند تن از مراجع تقلید در سالهای گذشته، شاهد ادامه فعالیت دفاتر آنها توسط بستگان آنها بودیم، اما طبق روال گذشتگان، سنت بر این استوار بود که همزمان با درگذشت مرجع، دفاتر آنها نیز تعطیل می شد و تنها یک دفتر برای رجوع مقلدان برای دریافت پاسخ سوالهای شرعی ادامه کار می داد.

ادامه فعالیت این دفاتر به دلیل دریافت برخی وجوهات موجب وهن مرجعیت خواهد شد و به این دلیل رسم بر آن است که دفاتر مراجع تعطیل و حتی مهرها نیز شکسته می شود.

براساس سنت سلف گذشتگان، بزرگان و مرجعیت شیعه، سنت بر این بوده پس از درگذشت مرجعی، تمام برنامه‌ها مرجعیت در دفاتر این مرجع تعطیل می‌شد و مهرها را می‌شکسند و این روش را بزرگانی همچون مرحوم آیت‌الله حکیم و آیت‌الله بروجردی انجام دادند و بستگان و فرزندان امام خمینی(ره) نیز اگر می خواستند ده ها سال برنامه ها را ادامه دهند می توانستد اما این کار را نکردند و تعطیل کردند، ما نیز باید بر همین سنت عمل نماییم.

من در وصیت‌نامه خود نوشته‌ام که من از دنیا رفتم تمام دفاتر شهرستان‌ها تعطیل و مهرها را بشکنند و دفاتر شهرستان‌ها زیر نظر مدیریت حوزه فروخته و تبدیل به مدرسه علمیه شود تا طلاب در آن تحصیل کنند و وجوهات را در اسرع وقت به طلاب بدهند و تنها دفتر قم را برای نشر آثار و کتب نگهد‌ارند.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه من امروز سالم هستم و مشکلی ندارم اما فردا معلوم نیست، یادآور شد: به عنوان تقاضا از تمام دفاتر مربوط به مراجع پیشین می خواهم همین روش را دنبال کنند و کارهای مرجعیت را بعد از وفات تعطیل کنند، چرا که در غیر این صورت حرف های زیادی پیش می آید.
 
این مرجع تقلید گفت: اگر این کار صورت گیرد به نفع همه است اگر بخواهند ادامه دهند، من به آنها احترام می گذارم ولی خواهش می کنم برنامه را کنار بگذارند، چرا که در غیر این صورت هم وهن به آن بزرگوار، هم بازماندگان و هم برای مرجعیت و جهان اسلام خواهد بود.
 
آیت الله مکارم شیرازی یادآور شد: من نمی گویم غیر از این انجام شده یا نشده است، اما اگر شده برادران این روش سلف صالح را انجام دهند تا برای آینده مرجعیت شیعه گرفتاری و مشکلاتی ایجاد نشود.

  پربازدید ترین