• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

درخشش دانشجویان مهاجر افغانستانی در نتایج امتحان کنکور کارشناسی ارشد ایران

درخشش دانشجویان مهاجر افغانستانی در نتایج امتحان کنکور کارشناسی ارشد ایران

با اعلام نتایج امتحان کنکور سراسری کارشناسی ارشد(ماستری) در جمهوری اسلامی ایران، گزارش‌ها بار دیگر حاکی از درخشش دانشجویان مهاجر افغانستانی است.

بر اساس گزارش‌هایی که در صفحات اجتماعی منتشر شده، تعداد قابل توجهی از دانشجویان مهاجر افغانستانی در امتحان کنکور سراسری کارشناسی ارشد ایران، رتبه‌های یک رقمی و دو رقمی به دست آورده‌اند.
 
بر اساس این گزارش‌ها؛
ـ گلپری نوروزی، دانشجوی صنعتی اصفهان، رتبه 3، مهندسی معدن ـ استخراج،
ـ سید محمد حامد رفعت، رتبه 3،  حقوق بین‌الملل، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد،
ـ علی حسین عبداللهی، رتبه 4، آگرو تکنولوژی گرایش فیزیولوژی گیاهان زراعی و رتبه 6 آگرو تکنولوژی گرایش اکولوژی گیاهان زراعی. آقای عبداللهی از سال 96 تاکنون عضو استعدادهای درخشان دانشگاه شهید باهنر کرمان بوده و رتبه 1 المپیاد علمی دانشجویی را در دانشگاه‌های منطقه 8 ایران در سال 97 به دست آورده است. او همچنین رتبه 11 کشوری ایران در المپیاد علمی دانشجویی در سال 97 و دارای معدل الف و نفر اول در دوره کارشناسی می‌باشد.
ـ زهرا هزاره، رتبه 6، زمین‌شناسی،
ـ آرزو کاظمی، رتبه 7، گیاه پزشکی،
ـ امیرحسین امینی، رتبه 7، مهندسی معدن ـ مکانیک سنگ،
ـ مبارکه غلامی، رتبه 8، مهندسی کشاورزی ـ اقتصاد کشاورزی،
ـ علی هادی بیانی، رتبه 11، رشته زمین‌شناسی گرایش آب‌های زیرزمینی،
ـ زینب حسینی، رتبه 13،  نانو بیوممتیک،
ـ رعنا بخشی، رتبه 17، مهندسی پلیمر،
ـ محمد حسینی، رتبه 19، جغرافیای انسانی ـ برنامه‌ریزی توسعه روستایی. آقای حسینی رتبه‌های 17 و 21 را نیز در رشته مدیریت گردشگری گرایش‌های بازاریابی و برنامه‌ریزی توسعه گردشگری به دست آورده است.
ـ مریم جعفری ، رتبه 23، مهندسی اقتصاد کشاورزی ،
ـ زینب حسینی، رتبه 24، میکروبیولوژی
ـ فرشته احمدی، رتبه 26، فیزیولوژی دام‌پزشکی،
ـ محمدرضا صفری، رتبه 36، علوم سیاسی و روابط بین‌الملل،
ـ روح الله محمدی، رتبه 40، مطالعات منطقه‌ای
ـ سید محمد حسینی، رتبه 48، مهندسی برق،
ـ احمد یوسفی، رتبه 71، رشته فلسفه،
ـ فهیمه حسینی، رتبه 72، رشته مدیریت مالی.
 
این در حالی است که در نتایج کنکور کارشناسی ارشد سال گذشته دانشگاه‌های ایران، دانشجویان برتر افغانستانی سه رتبه نخست را در سه رشته به دست آورده و موجب شگفتی و تحسین همگان شده بودند. زینب حسینی، رتبه اول، رشته زمین‌شناسی دانشگاه خوارزمی تهران، عزیزالله موحدی، رتبه اول، رشته تاریخ، دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد و مرتضی شفاهی، رتبه اول، رشته روابط بین‌الملل، دانشگاه حکیم سبزواری، سه دانشجوی برتر افغانستانی در نتیجه امتحان کنکور کارشناسی ارشد سال 97 در ایران بودند.
 
 اما در سال جاری، از میان دانشجویان نخبه مهاجر، کسی رتبه نخست را به دست نیاورده است. با این وجود نیز در میان این فهرست اعلام شده در بالا، 7 دانشجوی افغانستانی رتبه یک رقمی در کنکور کارشناسی ارشد ایران به دست آورده‌اند.
 
بر اساس آخرین آمار وزارت علوم ایران، هم‌اکنون 17 هزار دانشجوی افغانستانی در مقاطع مختلف تحصیلی در جمهوری اسلامی ایران مشغول تحصیل هستند. در این بین، در طول سال‌های گذشته نزدیک به 40 هزار دانشجوی افغانستانی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در ایران، فارغ‌التحصیل شده‌اند.

  پربازدید ترین