• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بیماری کانگو در هرات 50 درصد افرایش یافته است

 بیماری کانگو در هرات 50 درصد افرایش یافته است

مسئولان ریاست صحت عامه‌ی ولایت هرات از افزایش پنجاه درصدی بیماری تب خون‌دهنده (کانگو) امسال (1398 خورشیدی) در مقایسه با سال گذشته (1397) خبر می‌دهند.

میرویس صالحی، مدیر کنترل امراض ساری ریاست صحت عامه‌ی این ولایت می گوید که در سه ماه نخست سال روان خورشیدی، 60 مورد این بیماری در شفاخانه‌ی حوزوی این ولایت به ثبت رسیده است که از این میان شش نفر آنان جان باخته‌اند.

به گفته آقای صالحی، از سال 1396 خورشیدی تا کنون این بیماری سیر صعودی در هرات داشته است. او توضیح داد که در سال 1396، 81 مورد و در سال 1397 هم، 157 مورد این بیماری به ثبت رسیده است و ممکن تا آخر سال جاری (1398) هم اضافه‌تر از 200 مورد تب کانگو به ثبت برسد.

آقای صالحی تأکید کرد که بیشترین مورد ثبت‌رسیده‌ی این بیماری در ولسوالی گذره، انجیل و پشتون‌زرغون بوده است.

به گفته‌ی مدیر کنترل امراض ساری ریاست صحت عامه‌ی هرات، فعالیت کشتارگاه‌های غیربهداشتی و عدم آگاهی مردم، به‌خصوص ساکنان روستاها از بیماری تب کانگو از علت افزایش آن در هرات می‌باشد.

با این حال شماری از آموزگاران و خبرنگاران که در کارگاه آموزشی «شناخت بیماری تب خون‌دهنده» از سوی ریاست صحت عامه‌ی هرات دیروز (چهارشنبه، 19 سرطان) در این ولایت برگزار شده بود، از مسوولان می‌خواهند تا برای محو این بیماری از طریق رسانه‌ها و مساجد آگاهی‌دهی کنند.

نسیمه نورزایی، از اشتراک کنندگان در این کارگاه آموزشی به روزنامه اطلاعات روز گفت که تا هنوز بسیاری از مردم در مورد این بیماری آگاهی ندارند و مسئولان محلی هرات هم در قسمت محو آن سهل‌انگاری می‌کنند. او تأکید کرد که ریاست صحت عامه و سایر نهادهای دولتی باید برای پیش‌گیری از این بیماری بسیج شوند و اقدامی رویدست گیرند.

از سویی هم نوراحمد حیدری، عضو شورای ولایتی هرات به اطلاعات روز گفت که عدم توجه مسئولان محلی هرات و رعایت نکردن حفظ مراقبت‌های صحی در کشتارگاه‌های این ولایت از دلیل عمده‌ی افزایش شیوع این بیماری در هرات می‌باشد.

او افزود: «از چند سال بدین سو، کشتار گاه «رباط غلوق» در جنوب ‑ غرب ولایت هرات و کشتارگاه «مسلخ» در غرب شهر هرات همه روزه بیش از یک هزار رأس مواشی را در فضای نامناسب و غیر بهداشتی ذبح می‌کنند، اما هیچ کس از آن نظارت نمی‌کند.»

این عضو شورای ولایتی تأکید کرد که اداره‌ی صحت عامه به همکاری پولیس و سایر اداره‌های دولتی در هرات باید جلو کشتار غیربهداشتی مواشی را بگیرند.

  پربازدید ترین