• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رییس جمهور غنی هفت ملیارد افغانی را برای انتخابات 1398 تخصیص داد

رییس جمهور غنی هفت ملیارد افغانی را برای انتخابات 1398 تخصیص داد

رییس جمهور غنی می گوید که هفت میلیارد افغانی را از «پول ملت افغانستان» برای برگزاری انتخابات می پردازد و این نخستین بار است که بخشی بزرگ از مصارف انتخاباتی از بودجه ملی پرداخته می شود. مقام نخست کشور همچنان بر پیشبرد صلح با طالبان و اما حفظ نظام جمهوریت تاکید کرد.

مقام نخست کشور امروز دوشنبه در بیست و دومین نشست بورد مشترک نظارت و انسجام که افغانستان هفته پیشرو یک روند بزرگ سیاسی یعنی مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری سال 1398را آغاز می کند و این روند «برضد جنگ، خشونت، خودخواهی، دشمنان نظام و فرصت طلبان» خواهد بود.

رییس جمهوری افزود: "من به حیث رییس جمهور افغانستان مبلغ هفت میلیارد افغانی را که پول ملت افغانستان است بخاطر مصارف این رویداد بزرگ تاریخی یعنی انتخابات و تعین سرنوشت و آینده کشور تخصیص داده ام .... چه افتخار بزرگ و زیباست که برای بار اول بیشترین هزینه‌ای انتخابات را از کمر خود می پردازیم. این گام درست و عزت آور را برای تمام ملت افغانستان مبارک باد میگویم.»

همچنان رییس جمهور غنی در این مراسم از نیروهای دولتی و کارمندان دولت خواست تا در انتخابات بی طرف باشند و افزود که در این مورد «اصول رفتاری» و طرزالعمل واضح را تا یک روز دیگر منتشر خواهد کرد تا همه مطمین شوند که نیرو های دفاعی و امنیتی «سرمایه ملی ما استند نه ملکیت شخصی و یا ساحه نفوذی گروه ها و حلقات سیاسی».

موضوع صلح با طالبان نیز از بحث های کلیدی رییس جمهوری بود که در نشست امروز بر آن پرداخته شد و بر حفظ نظام جمهوری تاکید شد.

آقای غنی در مورد حفظ نظام گفت: «در ادبیات سیاسی ما و در روایت سینه به سینه ای امروز ما دو اصطلاح برای ابد حک شده است: جمهوریت و شهروند. هیچ کس نمی‌تواند چتر جمهوریت و حقوق در محوریت شهروندی را از ما بگیرد.»

این گفته های رییس جمهور در حالی است که ظاهرن نماینده گان امریکا و طالبان در نشست قطر در مورد حفظ نظام جمهوری و یا پیاده کردن نظام تازه که مورد قبول گروه طالبان باشد تا هنوز فیصله ی نکرده اند.

مقام نخست کشور در مورد صلح با طالبان افزود: «مردم با ابراز اراده خود در لویه جرگه مشورتی صلح حدود تعامل در صلح و مذاکره را تعین کردند. ازین حدود عدول نخواهیم کرد. ما انعطاف پذیر استیم نه عقب گرد پذیر. وضعیت سیاه و سفید است. یکسو می‌خواهد اراده یک حلقه مرموز - مبهم و نقاب پوش را بر ملت تحمیل کند و طرف دیگر ملت است که می‌خواهد خودش بر سرنوشت خودش تسلط داشته باشد و با رای خود زعامت را تعین کند. درین میان معلوم است که انتخاب ملت کجاست و چه رنگ است. با اتکا و حرمت به این اراده ما با دقت به پیش خواهیم رفت.»

رییس جمهوری همچنان تاکید کرد که افغانستان با کسی دشمنی ندارد و این موقعیت استراتیژیک کشور است که سبب بحران شده و حکومت تلاش دارد با مبدل کردن کشور به چهارراه اقتصادی از این موقعیت استفاده مثبت کند.

آقای غنی در مورد روابط کشور با همسایه‌ها گفت: «افغانستان با هیچ کس و با هیچ ملت دیگر نزاع بنیادی ندارد. نزاع بر موقعیت ما بوده و است. این موقعیت را ما داریم آهسته آهسته به چهار راه با عاید و پر عاید در منطقه تبدیل می‌کنیم.»

آقای غنی همچنان افزود که افغانستان از نگاه اقتصادی در مرحله «دست و دهان» رسیده است و افغانستان در حال صعود است نه سقوط. او افزود که برای خودکفایی تنها چند سال دیگر باید انتظار کشید.

رییس جمهوری همچنان گفت: «عصر بی وطنی، سرگردانی، قطار شدن ملت در عقب دروازه‌های خیرات دهنده گان» پایان یافته است و باید بیشتر پایان یابد.»

  پربازدید ترین