• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طالبان یک پایگاه ارتش را در بالامرغاب بادغیس محاصره کرده اند

طالبان یک پایگاه ارتش را در بالامرغاب بادغیس محاصره کرده اند

یک پایگاه ارتش افغانستان در ولسوالی بالامرغاب ولایت بادغیس از دو هفته به این‌سو در محاصره‌ی کامل طالبان قرار دارد. از 10 روز به این‌سو حتا چرخبال‌های ارتش توانایی نشست در اطراف این پایگاه را ندارند.

به نقل از روزنامه اطلاعات روز، یک منبع از داخل این پایگاه مشروط به حفظ هویتش گفت که محاصره به حدی تنگ شده است که از 10 روز به این‌سو زخمی‌ها و پیکر سربازان کشته‌شده منتقل نشده است. به گفته او پیش از آن، چرخبال‌های ارتش برای اکمال و رساندن غذا در آن ساحه نشست می‌کرد، اما از 15 روز به این‌سو که طالبان محاصره را تنگ‌تر کرده است، هیچ چرخبالی نمی‌تواند در آن‌جا بنشیند: «در حال حاضر بسته‌های غذایی از هوا پرتاب می‌شود.»

ولسوالی بالامرغاب در غرب ولایت بادغیس حدود دو ماه پیش به‌دست طالبان سقوط کرد. حالا همین پایگاه نظامی که نیروهای ارتش در آن گیر مانده‌اند، تنها بخشی از این ولسوالی است که در اختیار دولت است.

این منبع می‌گوید چهار ماه می‌شود از گوشت و میوه خبری نیست و حتا به مواد اولیه‌ی خوراکی نیز دسترسی ندارد: «گاهی برنج می‌رسد، اما روغن نیست، برنج است ولی نمک نیست، چهار ماه می‌شود که از گوشت و میوه خبری نیست. یک برنج خشک است، با همان می‌گذرانیم.»

به گفته‌ی این منبع، سربازان ارتش و کماندو و امنیت که برای 10 تا 15 روز رفته بودند، بیش از پنج ماه است که در همین پایگاه گیر مانده‌اند. او می‌گوید که هرچند پس از واقعه‌ی که برای کماندوها در ولسوالی آب‌کمری این ولایت رخ داد، گشت‌وگذار هواپیماها و چرخ‌بال‌های ارتش و بمبارد مواضع طالبان افزایش یافته است و توجه بیش‌تر شده است، اما با آن هم مشکلات زیاد است. از جمله کمک هوایی به‌موقع نمی‌رسد و طرح عملیات تا کنون روی دست گرفته نشده است: «اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد و در نقاط کشور دیگر درگیری شدت یابد و طیاره‌های ارتش در آن‌جاها مصروف شود، احتمال یک فاجعه‌ی انسانی وجود دارد.»

وزارت دفاع ملی اما می‌گوید که مشکلات سربازان در این پایگاه جدی و نگران‌کننده نیست و امکانات و غذا به سربازان می‌رسد. زبیر عارف، معاون سخن‌گوی وزارت دافاع به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که رهبری وزارت دفاع لحظه به لحظه در جریان وضعیت قرار دارد و مسأله نگران‌کننده نیست: «رسیدگی به هر سرباز  در هر جای افغانستان از اولویت وزارت دفاع است. ما لحظه به لحظه در جریان هستیم. مشکلات به‌زودی رفع می‌شود. در آن‌جا نیروی قوی و مستحکم ما مستقر است. جای نگرانی نیست.»

آقای عارف می‌افزاید که از 10 روز به این‌سو عملیات‌های پاک‌سازی و حملات شبانه در بالامرغاب و  به‌ویژه در روستاهای اطراف این پایگاه جریان دارد.

در سوی دیگر نمایندگان ولایت بادغیس در مجلس و اعضای شورای ولایتی این ولایت هشدار می‌دهند که اگر برای نجات جان این سربازان اقدامی نشود، ممکن است فاجعه‌ی انسانی رخ دهد.

عبدالبصیر عثمانی، نماینده‌ی مردم بادغیس در مجلس نمایندگان به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید سربازان ارتش و کماندو در ولسوالی بالامرغاب در وضعیتی قرار دارند که اگر به‌زودی برای نجات آنان عملیاتی راه‌اندازی نشود، ممکن آنان به طالبان تسلیم یا تلف شوند. آقای عثمانی می‌گوید هرچند که این موضوع از آدرس شورای نظامی ولایت به مرکز گزارش داده شده است، اما تا کنون اقدامی صورت نگرفته است.

در عین حال عبدالعزیز بیگ، رییس شورای ولایتی بادغیس می‌گوید که این سربازان در جایی با ابعاد 2500 متر مربع گیرمانده‌اند و طالبان از هرگوشه که چند هاوان شلیک می‌کنند، چندین سرباز زخمی می‌شوند. به گفته‌ی او از ده روز به این‌سو زخمی‌ها و کشته‌شدگان به‌دلیل این‌که چرخبال ارتش توانایی فرودآمدن در این پایگاه ارتش را ندارد، منتقل نشده‌اند.

آقای بیگ از وقوع احتمالی یک فاجعه‌ی انسانی در این پایگاه ارتش ابراز نگرانی می‌کند: «هیچ توجهی به آنان نمی‌شود. درست است که دو-سه تا طیاره از هوا می‌آید، چند تا راکتی را شلیک می‌کند، یا چند بسته مواد غذایی پرتاب می‌کند. باید تدابیر جدی‌تر روی دست گرفته شود، یا عملیات قوی هوایی صورت گیرد یا قطار قدرتمند زمینی اعزام شود و ساحه را تصفیه کند و آنان را نجات دهند. اگر نمی‌توانند عملیاتی راه‌اندازی کنند، پیش از وقوع یک فاجعه‌ی انسانی باید از آن‌جا خارج شوند. وقتی ولسوالی به‌دست ما نباشد، در یک ساحه‌ی خشک و محصور با کوه چه فایده که 500 تا جوان را در خطر بیندازیم.»

این در حالی است که چندی قبل در پی ضدحمله‌ی گروه طالبان به نیروهای کوماندو در ولسوالی آبکمری ولایت بادغیس در هفته‌ی گذشته 36 سرباز ارتش جان باختند.

حاکمیت طالبان در اکثر ولسوالی‌های بادغیس
آن‌طور که اعضای شورای ولایتی بادغیس می‌گویند اوضاع امنیتی در این ولایت در حال حاضر در بدترین حالتش رسیده است، طوری که که به‌جز ساختمان ولسوالی، فرماندهی پولیس و در بعضی‌ ولسوالی‌ها بازار، بقیه جاها و روستا‌ها در اختیار طالبان است.

عبدالعزیز بیگ، رییس شورای ولایتی بادغیس می‌گوید که از میان شش ولسوالی، بالامرغاب به‌طور کامل در اختیار طالبان است و در ولسوالی‌های قادس، جوند، مقر، آب‌کمری به‌شمول شهر قلعه‌ی نو مرکز این ولایت، گروه طالبان فعالیت گسترده دارد.

آقای بیگ می‌افزاید که ناامنی و ترورهای هدفمند در شهر کوچک قلعه‌ی نو نیز مردم این ولایت را به‌شدت نگران کرده است. به گفته‌ی‌ او در این اواخر گشت‌وگذار حتا در محدوده‌ی ساختمان ولایت دشوار شده است: «در این اواخر شهر قلعه‌ی نو به حدی ناامن شده است که در کم‌تر از یک ماه چندین مامور دولتی و افراد نظامی در داخل شهر ترور شدند.»

در عین حال آقای بیگ می‌گوید، شاهراه هرات قلعه‌ی نو که از راه‌های مهم و حیاتی ولایت بادغیس است، از نزدیک به شش ماه به این‌سو به‌شدت ناامن شده است. او همچنین می‌گوید که در پی گسترش ناامنی، کار جاده حلقوی که یک سال قبل در این ولایت آغاز شده بود، نیز 15 روز قبل متوقف شد. به گفته‌ی او طالبان حدود 20 روز قبل یک انجنیر پروژه‌ی جاده حلقوی را ربودند و در پی آن پروژه متوقف شد.

ولایت بادغیس در شمال‌غرب کشور، یکی از ولایت‌های ناامن افغانستان است. ولسوالی بالامرغاب این ولایت از پارسال به این‌سو چندین‌بار بین دولت افغانستان و گروه طالبان دست‌به‌دست شد. در آخرین مورد دو ماه قبل این ولسوالی به‌دست طالبان سقوط کرد. در حال حاظر تنها همین پایگاه محاصره‌شده‌ی ارتش در محدوده‌ای 2500 متر مربع، در اختیار دولت افغانستان است.

  پربازدید ترین