• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امروزه مدیون کسی نیستیم و چیزی برای افتخار نداریم!

نوشته زیبا و خواندنی از استاد محمدعارف رحمانی نماینده مردم در ولسی جرگه و معاون کمیسون امور امنیت داخلی مجلس نمایندگان!

1- قرار بود ما شریک و سهیم قدرت باشیم‌. قرار بود 20٪ قدرت و امکانات این سرزمین برای مردم ما باشد اما امروز حتی 2٪ نیز در قدرت و مواهب آن شریک نیستیم.

2- قرار بود شایسته های ما بدون تبعیض و تعصب در نظام اداری و سیاسی و امنیتی کشور به کار گماشته شوند؛ جز چند خانم محترمه در مقامات بالا چند نفر در مقامات عالی تاثیر گذار داریم؟

3- قرار بود دست کم 5 تا 8 وزارت خانه و توابع آن در اختیار مدیران سیاسی ما باشد؛ امروز چند وزیر در کابینه داریم؟

4- قرار بود دست کم یکی از وزارت خانه های کلیدی از مردم ما باشد؛ حتی ما در زمانی که ریاست امنیت ملی را دادند قبول نکردیم؛ اما امروز حتی در این وزارت خانه ها یک مقام مهم کوچک را نیز در اختیار نداریم!

5- قرار بود در سفارت خانه و بورسیه ها و نظام تحصیلات عالی( ملکی و نظامی) حضور بدون تبعیض و معطوف به شایسته سالاری داشته باشیم اما امروز گرفتار نظام سهمیه بندی هستیم!

6- قرار بود راه استراتیژیک گردن دیوار آسفالت شود و هزارستان از زندان جغرافیایی نجات پیدا کند؛ اما نه تنها چنین نشد که هر روز در محاصره کوچی و طالب و رهزن و باندهای مسلح گرفتار می شویم!

7- قرار بود واحدهای اداری ظالمانه عهده های پیشین تعدیل شوند و چند ولایت و چندین ولسوالی داشته باشیم اما جز ولایت دایکندی( به فرمان) هیچ اقدام عدالت خواهانه ی در این مورد صورت نگرفت!

8- قرار بود معادن مناطق مان استخراج شوند و سهمی از فواید آن به ما نیز برسد تا محرومیت چند قرنه مان پایان یابد اما امروز جز فقر و فلاکت نصیبی نداریم!

9- قرار بود جوانان مان جذب ورزش شوند؛ نشاط و شادابی زندگی را احساس کنند و تندرست و سر بلند زندگی کنند؛ اما امروز صدها هزار معتاد داریم! صدها هزار مریضی که خانواده های مان را سوزانده و دمار از روزگاران در آورده است!

10- قرار بود همچنان نجیب و محجوب و با افتخار بمانیم و از فقر و فحشا و جنایت و خیانت در دیار مان خبر و اثری نباشد اما ...

حالا شما بگویید به چیزی دلمان خوش باشد؟ به کدام مورد درخشنده افتخار کنیم و به چه کسانی احساس دین کنیم؟

  پربازدید ترین