• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مقر دولت «هادی» در عدن سقوط کرد

مقر دولت «هادی» در عدن سقوط کرد

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع محلی در عدن گزارش داد، کاخ ریاست جمهوری یمن موسوم به «المعاشیق» سابق و «الیمامه» کنونی به تصرف جدایی‌طلبان جنوب یمن (تحت حمایت امارات) درآمده است.

سرانجام چهار روز پس از شروع جنگ نیابتی عربستان و امارات، کاخ «معاشیق» مقر دولت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور دولت مستعفی یمن، امروز (شنبه) سقوط کرد.

خبرگزاری رویترز امروز شنبه گزارش داد که کاخ «معاشیق» مقر دولت مستعفی یمن به ریاست عبد ربه منصور هادی در چهارمین روز درگیری‌های عدن (جنوب یمن) سقوط کرد.

 رویترز به نقل از منابع محلی در عدن نوشت، کاخ ریاست جمهوری «معاشیق» به تصرف «شورای انتقالی جنوب یمن» (تحت حمایت امارات) درآمده است.

شورای انتقالی اکنون این کاخ را الیمامه نامیده است.

پایگاه خبری الیمن العربی هم در این رابطه گزارش داد که نیروهای «شورای انتقالی جنوب یمن» که تحت حمایت امارات قرار دارند، عصر روز شنبه پس از درگیری چند روزه با عناصر وابسته به دولت مستعفی یمن (تحت حمایت عربستان)، موفق شدند وارد کاخ مزبور شوند.

الیمن العربی به نقل از منابع آگاه گزارش داد که «نیروهای جنوب یمن پس از تصرف معاشیق در داخل و اطراف کاخ مستقر شده و مواضع خود را در ساختمان‌های حومه تثبیت کردند».

منابع نزدیک به شورای انتقالی جنوب یمن (تحت حمایت امارات) تاکید کردند که «نیروهای جنوب یمن پس از اخراج نیروهای گارد ریاست جمهوری وابسته به دولت منصور هادی وارد کاخ معاشیق شدند».

منابع آگاه ابراز داشتند که نیروهای وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن مواضع خود را در اردوگاه‌ها و پایگاه‌های مختلفی که نیروهای طرفدار حزب اخوانی الاصلاح (تحت حمایت عربستان) در آن مستقر بودند، تثبیت کردند.

شبکه الجزیره گزارش داد که در پی تسلط نیروهای تحت حمایت امارات بر معاشیق، خودروهای زرهی اطراف کاخ را ترک کردند و آرامش نسبی به شهر بازگشته است.

درگیری‌های نیابتی امارات و عربستان در جنوب یمن از روز چهارشنبه آغاز شد؛ زمانیکه «هانی بن بریک» نایب رئیس «شورای انتقالی جنوب» از شبه‌نظامیان هوادار خود (موسوم به الحزام الامنی) خواست تا به کاخ ریاست جمهوری معاشیق که تحت کنترل دولت «عبد ربه منصور هادی» (مورد حمایت عربستان) حمله کنند.

درگیری‌ها در چهار روز گذشته، در چهار نقطه شهر عدن یعنی در «کریتر» (مقر کاخ ریاست جمهوری و بانک ملی)، «جبل حدید» (شمال)، خور مکسر (شرق) و فرودگاه عدن (شمال شرق شهر عدن) در جریان بود تا اینکه سرانجام مقر تیپ‌های سوم و چهارم و اردوگاه طارق و امروز کاخ ریاست جمهوری به تصرف نیروهای تحت حمایت امارات در آمد.

عبدربه منصور هادی که خود را رئیس جمهور یمن و عدن را پایتخت این کشور می‌داند، قبل از آغاز جنگ ائتلاف سعودی در سال 2015 به ریاض پایتخت عربستان فرار کرد و همچنان در این کشور مستقر است.

  پربازدید ترین