• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

راز نگرانی آمریکا از خرید سامانه اس400 روسی توسط ترکیه فاش شد

راز نگرانی آمریکا از خرید سامانه اس400 روسی توسط ترکیه فاش شد

شبکه نیوز 7 روسیه با انتشار گزارشی دلایل نگرانی آمریکا از خرید سامانه پدافند موشکی اس 400 توسط ترکیه را بررسی و افشا کرده است.

شبکه نیوز 7 روسیه با پرداختن به دلایل نگرانی آمریکا از خرید سامانه پدافند موشکی اس 400 توسط ترکیه، مدعی شده است که سامانه روسی قادر به تشخیص جنگنده اف35 آمریکا با وجود ادعای این کشور مبنی بر رادار گریز بودن آن است.
 
در این گزارش آمده است که استدلال آمریکا برای مخالفت و نگرانی از تحویل سیستم پدافند موشکی اس400 روسی به ترکیه به همین مساله بر می گردد حال آنکه آمریکا ادعا می کند که سامانه پدافند موشکی روسیه با تسلیحات ناتو از جمله پدافند موشکی غرب همخوانی ندارد.

در آمریکا نیز هیچ کس به شکل قانع کننده توضیح نمی دهد که منظور واشنگتن از غیرهمخوانی میان تسلیحات پدافندی چیست حال آنکه روس ها چنین اتهامی را کاملا بی اساس می دانند.

امروز در میان کارشناسان صنعت موشکی و هوایی این سوال مطرح است که چه تفاوت اساسی بین سامانه اس400 و سامانه پدافند هوایی اس300 که مشابه آن است، وجود دارد چرا که به ظاهر تفاوت چندانی میان این دو سامانه نیست یونان یکی از اعضای ناتو بیش از 20 سال است که اس 300 دارد و هیچکس در ناتو در خصوص غیرهمخوانی این سیستم با تسلیحات ناتو چیزی نگفته است.

به تازگی واشنگتن ادعا کرده است که اس400 هواپیماهای آمریکایی اف35 را حتی در صورتی که در ارتش ترکیه باشد، شناسایی خواهد کرد و اطلاعات درباره سیستم تشخیص خودی و غیرخودی آن را به مسکو خواهد داد به عبارت دیگر روس ها از طریق اس 400 می توانند سیستم استلس اف35 را در آسمان ناتو و ترکیه شناسایی کنند و این مساله شانس آمریکا برای برتری هوایی را از بین می برد.

با این وجود، صاحبنظران صنعت فضایی در روسیه این استدلال را غیرقابل قبول می دانند و معتقدند که نگرانی اصلی واشنگتن در چیز دیگری نهفته است و آن اینکه جنگنده اف-35 اصلا رادار گریز نیست و آمریکایی ها به جهان بلوف زده اند.

به عقیده بسیاری، سیستم تشخیص خودی و بیگانه اف35 هیچ فرقی با جنگنده اف16 ندارد و تمام ادعاهای آمریکا مبنی بر این که اطلاعات این سیستم ممکن است به دست روس ها برسد، بی اساس است.

کارشناسان نظامی روس در پاسخ به این پرسش که چرا آمریکا از اس400 می ترسد، می گویند که ترکیه با خرید اس 400 امروز می تواند میزان ضعف جنگنده های آمریکایی را اندازه گیری کند.

به عبارت دیگر، نظامیان ترکیه با استفاده از اس400 خواهند توانست به آسیب پذیری جنگنده اف35 پی ببرند و هر زمانی بخواهند آن را سرنگون کنند.

ترکیه بر اساس گزارش وزارت دفاع این کشور، نخستین محموله سامانه دفاعی اس 400 روسیه را بیست و یکم تیرماه گذشته دریافت کرد و گفته می شود دومین محموله نیز تا پایان سال جدید به دولت آنکارا تحویل داده خواهد شد.

دولت آمریکا در پاسخ به این خرید، ترکیه را از برنامه های اف 35 خارج کرده است.

یادآور می شود که اس400، سامانه موشکی پیشرفته و مدرنی است که توانایی حمل و شلیک سه نوع موشک مختلف را دارد که می‌تواند اهداف متنوعی از قبیل موشک‌های بالستیک، کروز و جنگنده‌های رادار گریز را هدف قرار دهد.

شبکه راداری و شناسایی این سامانه می‌تواند هم‌زمان 300 هدف را شناسایی کند ضمن اینکه سقف ارتفاع پوشش هوایی این سامانه، 27 کیلومتر است.

  پربازدید ترین